یکشنبه، 07 اسفند 1401 - 18:01

ایران، برنده جایزه «گلوبال اکونومیک»

نیما و سینا کیوانی توانستند در بخش معماری، جایزه نشریه «گلوبال اکونومیک»را به خود اختصاص دهند.

آیین باور به نقل از خبرگزاری مهر - «جایزه نوآوری در معماری مسکونی» از سوی نشریه «گلوبال اکونومیک» برای «خانه‌ای در میان» در مهرشهر کرج «خانه سپیدار» در منطقه سعادت‌آباد تهران به استودیو معماری کیوانی تعلق گرفت.

 

سنت و مدرنیته در طراحی «خانه‌ای در میان» درهم آمیخته شده؛ یعنی بخشی از خانه کاملاً امروزی و قسمت دیگری از آن یادآور اتمسفر خانه‌های قدیمی است که حس و حال بهتری داشتند و در ساخت‌شان به نیاز روانی آدم‌ها توجه بیشتری می‌شد. در «خانه سپیدار» هم نگاه ویژه‌ای به توسعه پایدار، معماری سبز و طبیعت شده است.

 

استودیو معماری کیوانی، تاکنون جوایزی را در زمینه معماری به خود اختصاص داده که از آن میان می‌توان به جایزه «آ دیزاین»، «ادکس» و جایزه معمار خاورمیانه اشاره کرد. این استودیو همچنین به مرحله نهایی جایزه «دزین» که یکی از مهم‌ترین جایزه‌های جهان در زمینه معماری است، راه یافته؛ نیما کیوانی داور جایزه بین‌المللی «لوپ دیزاین» بوده که از پیشرو ترین جوایز بین‌المللی در زمینه معماری و طراحی داخلی است.

 

واژه «خانه» در آثار استودیو کیوانی به چشم‌ می‌خورد از «ارسی خانه» و «پردیس خانه» گرفته تا «خانه سپیدار» و «خانه‌ای در میان».

 

نیما کیوانی پیش از این در گفت‌وگویی با مهر با عنوان «تأثیر معماری بر اضطراب ایرانیان» گفته بود چیزی که در معماری امروز به آن توجه نمی‌شود، «خانه اندیشی» است. به این معنی که بسیاری از معماران ایرانی روی پروژه‌های مسکونی، و نه خانه، کار می‌کنند و آنچه می‌سازند از روح آرامش و آسایش تهی است در حالی که خانه، معنا و مفهوم خود را دارد و در درجه نخست، باید آرامشگر روح باشد. او می‌گوی ما کوشیده‌ایم تا «خانه» بسازیم نه سرپناه.

کدخبر: 1122

نویسنده: فریبا کلاهی کارشناس گردشگری