دوشنبه، 07 فروردین 1402 - 13:05

دهمین تصادف عامدانه، جان یوزپلنگ ماده را گرفت

اتفاق تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ باردار بر اثر تصادف با خودرو در جاده میامی_سبزوار تکرار هرساله است.

آیین باور – این جاده که از آن به عنوان قتلگاه یوزهای ایران یاد می شود با وجود درخواست های مکرر و شواهد کافی غیر ایمن بودن هنوز برای تردد این زیستگاه حیاتی یوزها ایمن سازی نشده است. وقتی می گوییم عامدانه یعنی مردم و مسئولین می دانند این جاده مرگبار میزبان چه جانوران گرانسنگی است اما اقدامی نمی شود.

اگرچه هر سال برای پیشگیری از چنین حوادث تلخ جبران ناپذیری پیامهایی داده می شود به نظر می رسد هیچ جدیت و باوری پشت این شعار ها نیست . یوزها مانند مورچه ها و موش ها هزاران نفری زندگی نمی کنند و زاد و ولد بی شمار ندارند تعداد آنها بسیار اندک و وجودشان در طبیعت رو به انقراض است اما هنوز به شعار های تکراری بسنده می کنیم. آیا وقت آن نرسیده که حداقل در روزهای شلوغ با گذاشتن علائم و موانع و نیروهای داوطلب از این فاجعه تکراری و پرهزینه جلوگیری شود؟ 

ایرنا به نقل از منابع محلی، جنس یوز تلف شده را ماده اعلام کرده است که باردار نیز بوده اما سازمان محیط زیست بدون تایید یا تکذیب این خبر اعلام کرده است که باید در محل حادثه حضور یافت و پس از بررسی های دقیق اطلاعات تکمیلی ارایه کرد.

 این دهمین یوزپلنگ تلف شده بر اثر تصادفات جاده ای در این منطقه است.

 مرداد ماه سال گذشته نیز یک قلاده یوز ماده بر اثر تصادف در عباس آباد سمنان تلف شد که پس از آن سازمان محیط زیست و کارشناسان این حوزه با حضور در محل حادثه و روشن کردن آتش و مشعل، سعی در کم کردن خطر جاده برای حضور احتمالی والدین یوز جوان را داشتند.


کدخبر: 1146

نویسنده: فریبا کلاهی خبرنگار کارشناس مدیریت جهانگردی


برچسب ها