یکشنبه، 20 فروردین 1402 - 10:07

گام به گام با قانون (15): پارک =پنچری !

هشدار پارک نکنید تا پنچر نشوید به لحاظ قانونی چه آثاری دارد؟

شاید شما هم با این جمله زیاد روبرو شده باشید:

پارک :::: پنچری
در این مقاله بررسی خواهیم کرد که آیاپنجر کردن خودرو درمکان‌های پارک ممنوع جرم است؟ و پارک کردن در مقابل منزل دیگران تا چه حدی قابل اغماض است؟
و در نهایت باید ببینیم چنین اقداماتی تا چه حد قانونی محسوب می‌شود؟
باید گفت طبق اصل بیست و دوم قانون اساسی حیثیت - جان‏، مال‏ وحقوق‏ و مسکن اشخاص محترم شمرده شده وصرفا جز در مواردی که قانون مستقیما اجازه داده از تعرض مصون است. در نتیجه هیچ کس حق ندارد با این ادعا که حقوقش در حال تضییع است به دیگران آسیبی وارد سازد یا تهدید به تخریب و ایراد صدمه نماید.
با این شرح همه افراد از امنیت جانی، مالی، حیثیتی و نظایر آن برخوردار هستند. نه تنها افراد بلکه هیچ مقامی بدون مستند قانونی، نمی‌تواند حقوق شهروندان را مورد تعرض یا تهدید قراردهد.
در واقع نوشتن چنین عبارات تهدید آمیزی با هر انگیزه‌ای که باشد، در هر حال تعرض به حقوق شهروندی افراد تلقی می‌شود و در صورت عملی شدن، می‌تواند شخص را مشمول مجازات قانونی کند.
طبق ماده ۶۶۹ قانون مجازات هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید مالی کند اعم از اینکه به این واسطه تقاضای انجام امری یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دوسال محکوم خواهد شد.
توضیح آنکه هرچند، از طرفی افراد نمی‌بایست با توقف خودروی خود در مکان نامناسب سبب اختلال در رفت و آمد دیگران شوند؛ اما از طرف دیگر کسانی که برایشان مزاحمت ایجاد شده نیز حقی در خصوص ایراد خسارت به خودروی پارک شده و یا تهدید در این خصوص ندارند و همه افراد جامعه دارای حقوقی هستند و آزادی‌های افراد همیشه محدود به حفظ آزادی‌های دیگران می‌باشد. در این مورد نیز چنین است.
باید بدانیم قانون اجازه برخورد خود سرانه را به افراد نمی‌دهد. در نتیجه شهروندان در هنگام نقض حقوق خود می‌بایست به مراجع قانونی مراجعه کرده و از ایشان اجرای اقدامات متناسب را خواستار شوند.
از مطالب بیان شده می توان نتیجه گرفت که:
بر اساس قانون حقوق همه شهروندان محترم و مصون از تعرض است.
قانون در مقابل افرادی که به هر نحو با اقداماتی نظیر تهدید و آسیب رساندن به اموال افراد، موجب نقض حقوق شهروندان می‌شوند، واکنش مناسب خواهد داشت مثلا اگر ماشینی درب منزل یا مغازه شما پارک کرده است نیازی به اقدام به تخریب آن خودرو نیست بلکه قانونی ترین مسیر ممکن را باید پیش گرفت به این شکل که با پلیس۱۱۰ تماس حاصل نمایید اگر مالک یا راننده خودرو در دسترس نباشد باهماهنگی پلیس خودرو با جرثقیل به پارکینگ هدایت می شود و هزینه جرثقیل نیز با مالک خودرو می باشد. پس به طور کلی ازنظر قانون و پلیس توقف در مکان های ممنوع جرم است که مالک خودروی مزبور علاوه بر پرداخت جریمه باید هزینه جرثقیل و پارکینگی که ماشین مزبور به آنجا انتقال یافته را پرداخت نماید.
نتیجتاباتوجه به اینکه اگر فردی عامدا باتوجه به اینکه می داند اگر در مقابل پارکینگ منزلی مانع از رفت و آمد شود ماشین خود را در چنین مکانی پارک نماید این اقدام وی نوعی تخلف محسوب می گردد از طرفی اگر مالک منزل ماشین متعلق به دیگری را پنچر نماید طبق ماده ۶۷۷قانون مجازات پنجر کردن ماشین دیگران از مصادیق تخریب است و جرم قلمداد میشود که حداقل ۶ ماه حبس دارد.

کدخبر: 1155

نویسنده: بهار داریان کارشناس ارشد حقوق خصوصی استاد دانشگاه مدیر دپارتمان حقوقی جی۵