سه‌شنبه، 29 فروردین 1402 - 15:23

کرج نامزد بی رقیب طرح پایتخت کتاب سال

استان البرز که خاستگاه بسیاری از نام‌آوران و اهل قلم کشور است، دست خود را برای نامزدی این جایگاه بالا گرفت.

به گزارش آیین باور به نقل از ایبنا  در شرایطی که تاکنون شهرهایی چون شیراز، اهواز، یزد و سنندج، عنوان پایتخت کتاب را بدست آورده‌اند، امسال کلانشهر کرج به نمایندگی از استان البرز که خاستگاه بسیاری از نام‌آوران و اهل قلم کشور است، دست خود را برای نامزدی این جایگاه بالا گرفت.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در گفتگو با ایبنا از آمادگی این اداره کل برای توافق با سایر دستگاه های استان برای  رسیدن به اهدافی گفت که می تواند کرج را برای بدست آوردن این جایگاه فرهنگی یاری کند.

به گفته علی نوروزی در طرح انتخاب «پایتخت کتاب» شهری انتخاب می شود که علاوه بر عملکرد سال گذشته، برنامه های پیشنهای جذاب، مفید و نوآورانه ای برای سال آینده ارائه کند. اگرچه این این طرح‌ها می‌توانند تا حدی رویا پردازانه و دور از ذهن باشند، همکاری سازمان‌هایی چون شهرداری و شورای شهر،حمایت صنایع و کارخانه‌ها و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، می‌تواند در عملی شدن این طرح ها یاری‌رسان باشند.

ایجاد بوستان کتاب

 این مسئول با اشاره به اینکه امروز 29 فروردین ماه تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری کرج به امضا رسیده است تا برای ایجاد بوستان کتاب با ساخت و نصب نمادهای مرتبط و مشوق فرهنگ مطالعه قدم هایی برداشته شود، گفت: از جمله تندیس چهره‌های شاخص فرهنگ و قلم استان یا کشور در حال مطالعه می‌تواند از جمله تزئینات بوستان باشد.

وی افزود: طبق روال هر ساله داوطلبان شرکت در طرح پایتخت کتاب تا آخرین روز فروردین فرصت دارند تا فر‌م‌های الکترونیکی ثبت نام را تکمیل کنند، چنانچه پذیرش اولیه را بدست آورند، تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند برنامه‌های آینده خود را آغاز، تکمیل یا اقدامات مقتضی قابل قبولی دراین زمینه ارائه کنند.

نوروزی گفت: در مرحله بعدی 16 شهر و پس از آن 8 شهر به طور ویژه تری بررسی شده، با دعوت از مدیران کل ارشاد یا معاونان فرهنگی وگفتگو هایی که صورت می‌گیرد، نیمی از این شهر ها به مرحله نهایی راه می یابند. در این مرحله کارشناسی‌های میدانی انجام می‌شود. عملیات اجرایی مورد بازدید قرار می گیرند. سنجش ظرفیت‌ها و نشست‌های تخصصی با استاندار و فرماندارصورت می گیرد. نتیجه بررسی شاخص‌ها، کیفیت، اقبال عمومی مردم شهر، چهره بصری شهر و وجودالمانهای شهری یا خیابانی به نام کتاب می تواند امتیاز هایی داشته باشد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز تصریح کرد: با توجه به اینکه درکرج بوستان و خیابان کتاب وجود ندارد، مصوبه آن اخذ  شده تا به آن پرداخته شود. انجمن‌های کتابخوانی فعال‌تر شده و تفاهمنامه‌های اطلاع رسانی با صدا و سیما نیز به امضا رسیده است. مشکلات حوزه نشردرحال بررسی است و تلاش ما این است تا شهرکرج منتخب سال طرح پایتخت کتاب باشد.

شهرمنتخب درتیرماه سال‌جاری معرفی خواهدشد.

 گفتنی است شهرمنتخب درتیرماه سالجاری معرفی خواهدشد. درحال حاضر سرانه چاپ کتاب دراستان البرز زیر 1 است . تیراژ کتاب حدود 1 و نیم میلیون جلداست و باتوجه به جمعیت 3 میلیونی البرز برای هر نفربه عدد نیم جلد کتاب می‌رسیم. همچنین مطالعه کتاب دراین استان زیر 10 دقیقه است که از میانگین کشوری کمتر است. باید پذیرفت اگرچه مطالعه به سمت فضای مجازی رفته است اما بسیاری از کتاب ها هنوز کاغذی هستند و الکترونیک آن در اختیار همگان نیست .


کدخبر: 1163

خبرنگار: فریبا کلاهی