پنجشنبه، 31 فروردین 1402 - 23:17

طرح سماگُل، گامی به سوی شهر بدون متکدی

مدیریت کودکان کارخیابان و متکدیان در قالب طرح سماگل در البرز اجرا می شود.



مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز گفت:در امر شناسایی کودکان متکدی، ورود دستگاه‌های نظارتی چون بهزیستی و ناجا،در کنار عزم جدی تر برای مقابله با پدیده تکدی‌گری افق روشنی از شهر بدون متکدی را نوید می دهد.


کاظمینی گفت:  فعالیت سمن‌های مردم نهاد برای حل مشکلات متکدیان ملموس نیست در صورتی که باید بسیاری از کارها را با استفاده از ظرفیت این نهادها برون‌سپاری کرد.


مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز حل مشکلات شهری و برخورداری از شهری بدون متکدی را در گرو هم افزایی بین همه دستگاه‌ها و تعامل و همکاری همگان است دانست، افزود: باید اقدامات فرهنگی در زمینه آگاه سازی جامعه برای پیشگیری از ازدیاد متکدیان با همکاری تمام متولیان و دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد.


وی در ادامه به طرح سماگل در قرار گاه اجتماعی استان اشاره کرد، افزود: پدیده شبه تکدی گری که در تقاطع خیابان ها شاهد آن هستیم، یکی از مسائل و مشکلات جدی استان البرز است که این روزها نیز به دلیل مشکلات اقتصادی، حضور گروه های سودجو و... دو چندان شده و علاوه بر خدشه دار نمودن چهره ی بصری شهرها، بر امنیت روانی شهروندی نیز اثرگذار است. متأسفانه به دلایل مختلفی اقدامات متولیان تاکنون مثمر ثمر نبوده ، لذا طرح سماگُل با هدف ساماندهی و توانمند سازی شبه متکدیان ایرانی که در تقاطع خیابان ها به دستفروشی مشغول هستند با دستور استاندار محترم توسط دفتر امور اجتماعی و فرهنگی طراحی و باکمک دستگاه ها، خیریه ها و موسسات علاقه مند در دست اقدام است. انشاءاله با اجرای طرح و با شناسایی و توانمندسازی گروه هدف، شاهد قطع دست گروه های سودجو که با سوء استفاده از کودکان و مستمندان نیازمند به دنبال جریحه دار کردن احساسات شهروندان هستند، باشیم.


مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری تصریح کرد: قرار است  این طرح  به منظور ساماندهی متکدیان و شبه متکدیان طرحی در تقاطعات پرآسیب اجرایی شود و در غالب این طرح افراد نیازمند شناسایی و حمایت شده و از چرخه خارج شوند و افرادیکه بصورت شبکه و بعنوان شغل بهره برداری می کنند برخورد لازم صورت پذیرد.


کدخبر: 1168