دوشنبه، 04 اردیبهشت 1402 - 11:00

ساخت کتابخانه مرکزی کرج در گرو جذب مصوبات سفر ریاست جمهوری است

طبق آخرین آماری که تهیه شده، سرانه فضای کتابخانه‌ای درکشور به ازای هر هزار نفر 24متر مربع و در البرز تنها 10 متر مربع است.

آیین باور  - به گزارش آیین باور به نقل از ایبنا- کرج،در مخزن کتابخانه‌های عمومی استان البرز یک میلیون و 145هزار و 400 نسخه کتاب، وجود دارد که حدود 79 هزار و 200 نفربه عنوان عضو رسمی از آن بهره مند می‌شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز تعداد کتابخانه‌های را در مجموع 73باب عنوان کرد و افزود: آنچه که فعالان عرصه فرهنگ و مطالعه در طول سال‌های گذشته به ثمر رسانده اند، شامل52 باب کتابخانه نهادی و 21 باب کتابخانه مشارکتی و مستقل است.

علی مدنی پور با اشاره به ظرفیت‌های البرز و جمعیت حدود3 میلیون نفری استان افزود: ضرورت ساخت کتابخانه مرکزی کاملا محسوس است و می‌تواند بیش از 60 خدمت نوین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به علاقمندان ارائه کند. طبق آخرین آماری که تهیه شده، سرانه فضای کتابخانه‌ای درکشور به ازای هر هزار نفر 24متر مربع و در البرز تنها 10 متر مربع است.

وی یادآورشد: اگرچه علیرغم پیگیری‌ها و جلسات متعدد هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده‌ایم، امیدوار هستیم با کمک استاندار البرز و نگاه ویژه‌ای که به مقوله کتابخوانی دارند، زمین کتابخانه مرکزی که حدود 4 سال پیش کلنگ زنی شده‌است به مرحله ساخت و بهره برداری رسیده، مردم و به خصوص نسل جوان از موهبت آن برخوردار شوند

او همچنین گفت: با توجه به نزدیک شدن رویداد فرهنگی نمایشگاه کتاب و در راستای ارتقای سطح و بروز‌رسانی کارمندان و منابع خود، در تلاش هستیم زمینه حضور دست جمعی و شرکت درکارگاه‌های آموزشی و آشنایی با علم روز کتابداری را فراهم‌نموده سهمی در این اقدام ارزنده داشته باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز به ایبنا گفت: در سالی که گذشت طبق درخواست اعضای کتابخانه‌ها از محل اعتبارات استانی حدود 3577 نسخه کتاب جدید به ارزش3 میلیارد ریال و با موضوعات کودک و نوجوان، رمان و داستان خریداری شده است.

وی تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی ظرفیت عظیمی در روستاهای استان البرز ایجاد کرده اند و می‌توان گفت در روستاهای استان پایگاه فرهنگی و اجتماعی محسوب می‌شوند. در طول سال با برنامه‌های متنوع برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها جای خالی برخی امکانات فرهنگی را پرکرده و با دوره‌های آموزشی فوق برنامه، در زمینه اوقات فراعت، شاداب سازی و پرورش استعدادهای روستاییان فعالیت می کنند.

مدنی پور گفت: لزوم برنامه‌ریزی منسجم و علمی درراستای ایجاد علاقه و گرایش کودکان و نوجوانان به مقوله کتابخوانی به عنوان آینده‌سازان ایران اسلامی، از دیگرموضوعات مهم توسعه استان است و برگزاری دوره‌های تلاوت قرآن، قصه خوانی، شاهنامه خوانی، شعرخوانی، نقالی و برگزاری برنامه‌های آیینی و مناسبتی، موجب شده ضرورت ایجاد کتابخانه های تخصصی کودک و نوجوان بیشتر احساس شود.

 وی در پایان خاطر نشان کرد: باعث خرسندی است اشاره کنم یکی از این‌کتابخانه‌های تخصصی در شهرستان فردیس دایر و فعالیت‌های خوبی نیزدر سطح استانی و ملی دارد.

از مجموع 73 باب کتابخانه دایر استان البرز،33 باب در شهرستان کرج، 6 باب در شهرستان چهارباغ،4 باب در شهرستان اشتهارد بوده و شهرستا‌ن‌های ساوجبلاغ،فردیس و نظرآباد نیز هریک 10 باب کتابخانه دارند.

 https://www.ibna.ir/vdcbwsbfwrhbfzp.uiur.html

کدخبر: 1170

نویسنده: فریبا کلاهی خبرنگار کارشناس مدیریت جهانگردی خبرنگار ایبنا

منبع: ایبنا کرج