شنبه، 16 اردیبهشت 1402 - 09:37

آیین رونمایی میز ملی گردشگری عشایری کشوربرگزار شد

قزاقستان رقیب ایران در حوزه گردشگری عشایر است

به گزارش آیین باور از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در آیین رونمایی از میز ملی گردشگری عشایری‌کشور گفت: حدود ۵۷ مدل گردشگری در دنیا وجود دارد که در ایران امکان اجرای ۴۹ مدل و در استان فارس امکان اجرای ۴۸ مدل است. در هیچ کجای دنیا کشوری نیست که مانند کشور ایران تا این اندازه تنوع فرهنگی داشته باشد.

به گفته فاطمی دو میز ملی گردشگری ادبی و گردشگری عشایر فعالیت خود را با اجماع نظر و اتفاق آرا در استان فارس آغاز کرده است و تأکید ما برای راه‌اندازی میز‌های تخصصی این است که بخش خصوصی فعال شود.

فاطمی عنوان کرد: قزاقستان رقیب ایران در حوزه گردشگری عشایر است که با تعداد محدودی تور عشایر توانسته برند جهانی را برای خود ایجاد کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس هم بابیان اینکه دو سهمیه از میز گردشگری با عنوان میز ملی گردشگری عشایر و میز ادبی به استان فارس اختصاص یافته است، گفت: در فضای همدلی، همراهی و یک‌صدا بودن است که اهداف به سرانجام می‌رسد.

مؤید محسن‌نژاد ادامه داد: درصدد هستیم تا همایش سرمایه‌گذاری ملی را برگزار کنیم و در صورت صدور مجوز آن این همایش به‌صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.

مسئول هماهنگی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس هم با اعتقاد به اینکه حوزه گردشگری می‌تواند در قالب اقتصاد و اشتغال کمک بسیاری به جوامع کند، گفت: به دلیل وجود تنوع و تعدد اقوام مختلف در فارس، وزارت میز ملی گردشگری عشایری فارس را در این استان راه‌اندازی کرد.

روح‌الله روانشاد با بیان اینکه هدف از برپایی میز ملی گردشگری عشایر تعریف و ارائه خدمات به جامعه عشایری کشور است، گفت: این میز می‌تواند با سایر حوزه‌های گردشگری مانند صنایع‌دستی، پوشاک، خوراک با عشایر مرتبط باشد.

مدیر میز ملی تخصصی گردشگری عشایر فارس هم گفت: میز ملی گردشگری عشایری امسال در نمایشگاه بین‌المللی شرکت کرد و مورد استقبال مسئولان کشور قرار گرفت.

اسماعیل خسروانی با بیان اینکه در ایران پتانسیل بسیاری در حوزه گردشگری داریم که بلااستفاده مانده است، گفت: توریست دنبال تور تجربه‌گرا است و مستقیماً در فضایی قرار می‌گیرد که زندگی را در شرایط خاص تجربه کند.

خسروانی با اشاره به اینکه ذائقه گردشگران و توریست‌ها کاملاً تغییر کرده است، بر ضرورت تخصصی شدن گردشگری تأکید کرد و گفت: اگر توریست و گردشگری نباشد اقتصادی هم نخواهد بود. ایران با داشتن تنوع بزرگ زیستی و اقوام مختلف ظرفیت خوبی درزمینهٔ گردشگری عشایر دارد و ضرورت دارد درگاه بین‌المللی راه‌اندازی شود؛ برای تخصصی کردن باید پکیج‌های تخصصی برنامه‌ریزی شود.

.

کدخبر: 1186