سه‌شنبه، 26 اردیبهشت 1402 - 12:43

گلهای سپید باغچه وحش ایران در کرج شکوفه کردند/فیلم

شیرهای سفید نه آلبینیسم، بلکه لیوسیسم هستند.حفاظت از ژن جانور در باغ‌ وحش‌ها کار مثبت و موفقیت آمیزی است.

آیین باور – متاسفانه دیگر هیچ شیر ایرانی در بیشه خود شیر نیست ! و این جاندار شگفت انگیز و زیبا و البته نماد تاریخی قدرت ایران، که قرن ها زینت‌بخش پرچم کشور عزیزمان بود، حالا دیگر فقط در اسارت تکثیر می‌شود و به هیچ عنوان قابلیت رهاسازی در طبیعت را ندارد. 

آنچه سفرنامه‌های گذشتگان برما آشکار ساخته این است که شاهزادگان قاجار و نظامیان داخلی و خارجی تمام تلاش خودرا بر ای انقراضش کرده اند. آنهم از روی ناآگاهی و علاقه وافر به شکار و تخریب همزمان زیستگاه و نابودی جاندارانی که طعمه‌ شکارشیر محسوب می شدند و این چرخه معیوب سازی همچنان ادامه دارد.

آخرین قلاده شیر ایرانی برای آخرین بار حدود ۱۰۰ سال پیش در ایران شکار شد و تمام! و پس از آن دیگر در کشور مشاهده نشد. و اما امروزه باغ‌ وحش‌های دنیا به سمتی می‌روند که نه قفس های تنگ مخوف که باغ جانورشناسی شوند و در تحقیقات و ایجاد بانک ژنی زنده گام مثبتی بردارند.

گلهای سپید باغچه وحش ایران در کرج شکوفه کردند

دنا و هیرا، شیر‌های سفیدی که در پارک چمران کرج، زندگی می کنند بالاخره صاحب اولاد شدند. چهار توله زیبا و سپید شکوفه هایی بر بوته وحش کشور که افتخار رویش آنها نصیب استان ما شد. اگرچه از همه رسانه ها برای دیدار این توله ها دعوت نشد، و از نزدیک شاهد چگونگی وضعیتشان نبودم و درگزارش دیگری به این مهم می پردازم، به نقل از خبرگزاری صدا سیما می گویم که حال جسمی کوچولوهای زیبای ما خوب است و از شیرمادر تغذیه می‌کنند. پس از ماجرای پیروز این می‌تواند دلگرم کننده باشد. 

اما اینکه دختر دار شدیم یا پسردار نمی توان به قطعیت اعلام کرد. هنوز زود است. زیرا به دلیل لزوم حفظ فاصله فیزیکی پرسنل مرکز نگهداری و کاهش استرس حیوانات این مهم به زمان مناسبتری موکول شده .

گفتیم که شیرها منقرض شدند اما نمونه‌هایی از آن در باغ‌ وحش برخی کشورها نگهداری می‌شود و سفیدهایشان هم به همان سمت می روند . پس این اتفاق بسیار مهم است. حفاظت از ژن جانور در باغ‌ وحش‌ها کار مثبت و موفقیت آمیزی است.

دوست داری بدونی چرا شیرها سفید شدند؟!

شیرهای سفید نه آلبینیسم، بلکه لیوسیسم هستند. رنگدانه در چشم‌ها، پنجه و لب‌های آن‌ها موجود است. رنگ سفید آن‌ها به دلیل یک جهش مغلوب در ژن آنزیم TYR، مسئول تولید ملانین، است. موردهای شدید جهش در این ژن دیده شده‌است که باعث بروز آلبینیسم شود.

تفاوت شیر ایرانی و شیر آفریقایی را هم بدونی بد نیست 

وجود دو خط شکم کشیده شده و یک چین پوستی در سراسر زیر شکم، بهترین وجوه تمایز شیر ایرانی از شیر آفریقایی هستند؛ زیرا این دو ویژگی منحصر به شیر ایرانی است. شیرهای نر آسیایی بین ۱۶۰ تا ۱۹۰ و شیرهای ماده بین ۱۰۰ تا ۱۲۰کیلوگرم وزن دارند و رنگ پوستشان اغلب زرد مایل

گونه شیر ایرانی Persian lion

نام فارسی: شیر ایرانی (شیر آسیایی)

نام علمی: Panthera leo persicus,p.l. persica

نام انگلیسی: Persian lion

جثه شیر ایرانی کمی از شیر آفریقایی کوچک‌تر، موها کوتاه، رنگ بدن زرد و بدون لکه یا نوارهای راه راه است. شیر نر یال به نسبت کوتاه (در شیر آسیایی گوش‌ها مشاهده می‌شود در اکثر شیرهای آفریقایی یال‌های بلند گوش‌ها را می‌پوشاند) با موهای سیاه و زرد و دمی بلند با دسته‌ای از موهای بلند سیاه در انتهای آن دارد. یکی دیگر از مشخصه‌های شیر ایرانی وجود یک چین‌خوردگی پوست در سرتاسر طول شکم است که در شیر آفریقایی وجود ندارد. شیرهای در اسارت نگهداری شده اغلب جثه بزرگتری نسبت به شیرهای ساکن در حیات وحش دارند. سنگین‌وزن‌ترین شیر در اسارت وزنی برابر ۳۷۵ کیلوگرم داشت و در دهه ۱۹۷۰ میلادی در باغ‌وحشی در انگلستان نگهداری می‌شد. البته وزن شیر‌های نر گاهی به ۴۸۰کیلوگرم و طول آن به ۴.۷ متر می رسید.


کدخبر: 1198

نویسنده: فریبا کلاهی خبرنگار کارشناس مدیریت جهانگردی