شنبه، 20 خرداد 1402 - 14:27

یادداشت:

سیلاب،۲۰۰ متر از جاده چالوس را شست و برد

سیلاب حدود ۲۰۰ متر از جاده کرج-چالوس را به طور کامل تخریب و محو کرده است.

آیین باور - اگرچه عملیات آواربرداری نقاط آسیب‌دیده محورکرج_چالوس آغاز شده، اتوبان تهران شمال هم امروز به علت ریزش سنگ بسته شد و خسارات فراوانی به ساکنان روستایی این محور وارد شده است. بدیهی است چنانچه مدیران راهداری و تصمیم گیران کلان کشوری به این باور می رسیدند که جاده دست ساز دوره رضاخان برای تردد میلیونی مناسب نیست و جنس سنگهای منطقه، استحکام کافی برای بار اضافه و انفجارهای تونل سازی و غیره را ندارد، حداقل اصرارشان بر جاده سازی و افزایش تردد در این مسیر کمتر می شد. یا با دانش زمین شناسی و فن آوری روز به استقبالش می رفتند. شاید هم اگر این جاده عوارض چند صد هزار تومنی دریافت می کرد هم سالم تر می ماند هم ایمن تر . در شرایطی که البرزنشینان غالبا به دلیل شلوغی جاده و یکطرفه بودنش در ایام تعطیل، بهره ای از آن نمی برند و سودش هم به تهران می رسد، تحمل این همه دلهره و سختی نشینان چه دلیلی دارد؟مرکز اورژانس کشور امروز اعلام کرد که تعداد مصدومان بر اثر توفان و سیلاب در تهران ۲۷ نفر و البرز ۱۰ نفر بوده است .200 مسافر و 150 خودروی نجات یافته، می توانست آما فجیعی از کشتار را رقم بزند. که خود شایسته تامل و تجدید نظر بیشتر در گردشگری این محور است.تنها رستوران شاندیز بیش از 500 میلیارد ریال خسارت دیده است. 


 امروز شنبه 20 خرداد ماه 1402 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز از عملیات بهسازی و آواربرداری نقاط آسیب‌دیده محورکرج_چالوس خبر داده است که  از صبح آغاز شده تا هرچه سریعتر شاهدبازگشایی این محور باشیم.تا دوباره تصادف و فشار بر لایه های زمین و رانش را شاهد باشیم.زلزله سیجان و لانیز که شش سال قبل رخ داد، سند خوبی بود برای اثبات عدم دوام کافی لایه های زمین، اما کو گوش شنوا و البته چشم بستن بر منافع سخت است.

بارش شدید باران روز پنج‌شنبه، ۱۸ خرداد در استان البرزکه باعث وقوع سیل و ریزش کوه در محور کرج- چالوس شد فضای شهری و کوچه خیابانها را هم بی نصیب نگذاشت و پلها را به آبشارهای گل آلود مبدل ساخت . گفته می شود در همان ساعات اولیه آغاز بارش‌ها ۵۰ نفر نیروی عملیاتی و پشتیبان به همراه تجهیزات و ماشین‌آلات راهداری برای خدمت رسانی به این محور اعزام شدند. بهتر نبوددر طول سالها شهرداری کارش را بهتر انجام دهد و راهداری به استحکام بخشی مشغول شود؟ با تلاش راهداران البرزی و نیرو‌های امدادرسان تمامی افرادی که در سیل متوقف شده بودند توسط ۶ دستگاه اتوبوس به کرج منتقل و خودروهای گرفتارشده در این محور نیز از مسیر جایگزین خارج شدند.اگر کسی یک مستند از آن لخظات می ساخت قطعا شنیدن جوابِ مسافرانِ همیشه در راه شمال شنیدنی بود.بپذیریم می شود جلوی این حوادث را گرفت.

اکنون به علت آب‌بردگی برخی نقاط مثل محدوده تونل شماره پنج، گالری تکاوران و پیچ خزنکلا، این مسیر تا بهسازی کامل مسدود خواهد بود.اگرچه با زحمات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز از ساعت پنج صبح  عملیات بهسازی و آواربرداری در نقاط آسیب‌دیده با همکاری نیرو‌های راهداری استان‌های مازندران، تهران و قزوین آغاز شده است .

فریبا کلاهی روزنامه نگار کارشناس مدیریت گردشگری

کدخبر: 1217