پنجشنبه، 15 تیر 1402 - 11:21

با حضور رئیس جمهور

قطعۀ ۲ آزادراه تهران-شمال زیر ترافیک رفت

صبح امروز و با حضور رئیس‌جمهور بخش دیگری از مسیر جدید آزادراه تهران_ شمال به بهره‌برداری.

آیین باور – این قطعه از مسیر آزادراه تهران ـ شمال به‌طول ۱۶.۵ کیلومتر است .این آزادراه در مجموع ۷۹کیلومتر تونل و ۲۲ کیلومتر پل دارد که از چالوس تا رامسر امتداد می یابد. بخشی از آن به نام تونل البرز است که با ‌طولی معادل۶.۴ کیلومتر بزرگ‌ترین تونل آزادراهی غرب آسیا به حساب می آید.

همزمان با بهره برداری از قطعه دوم، عملیات اجرایی مرحله سوم ساخت این آزاد راه عملیات ساخت آزاد راه چالوس تا رامسر نیز اجرایی خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه قطعه ۲ آزاد راه تهران شمال با بیش از دو سال کار سخت شبانه روزی به سرانجام رسیده است، گفت: این طرح نماد ایمان، خودباوری، .علم و توانایی و در یک عبارت نماد افتخار ایران است.  همه مراحل ساخت قطعه ۲ آزادراه تهران شمال توسط مهندسان ایرانی انجام شده است اگر اهالی منطقه همکاری نمی‌کردند امکان نداشت این طرح اجرا شود.

رئیس جمهور  گفت: انشاالله با همان همتی که ساخت قطعه ۲ آزاد راه تهران شمال آغاز شده است قطعه بعدی نیز به نام غدیر آغاز می‌شود. قطعه ۳ آزاد راه تهران شمال نیز همانند قطعه ۲ در زمان کوتاه و با دقت بالا باید انجام شود.

 با بهره‌برداری از این قطعه، آزادراه تهران ـ شمال به استان مازندران متصل و نخستین اتصال آزادراهی استان البرز به مازندران برقرار شد.‌این ‌قطعه از آزادراه ‌بیش‌ترین حجم تونل و پل را در یک پروژه دارد ‌به نحوی که 86 درصد مسیر از پل و تونل تشکیل شده که نشان‌دهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگی‌های فنی در ساخت یک آزادراه است.

ساخت پل‌های بلند و بزرگ مسیر با استفاده از قالب‌های شاریو توسط پیمانکاران ایرانی، ساخت پلی به بلندی 320 متر، رکورد بیش‌ترین میزان کابل‌کشی، سیستم‌های نظارت تصویری و فیبرنوری، سیستم‌های تهویه در تونل‌ها از ‌مهم‌ترین مشخصات فنی این پروژه است که برخی از این موارد برای نخستین بار در این پروژه آزادراهی به ثبت رسیده است.

تمام سیستم‌های مورد نیاز سنجش آلاینده‌ها، دود، باد و ... به همراه سیستم اطفای حریق هوشمند برای نخستین بار در کشور در تونل‌های بلند این پروژه با توان و تخصص مهندسان ایرانی اجرایی شده ‌است که با افتتاح باند رفت در منطقه دوم این آزادراه، اتصال آزادراه تهران ـ شمال به مازندران میسر شد.
پس از تکمیل فاز دو، فاز سوم آزادراه تهران ـ شمال که از پل «زنگوله» در ابتدای استان مازندران آغاز می‌شود، باقی می‌ماند که به طول 47  کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سه‌راهی «دشت نظیر» به فاز چهارم این آزادراه متصل می‌شود.

همزمان با بهره‌برداری از قطعه دوم، عملیات اجرایی مرحله سوم ساخت این آزاد راه عملیات ساخت آزاد راه چالوس تا رامسر نیز اجرایی خواهد شد.


کدخبر: 1249