دوشنبه، 19 تیر 1402 - 12:37

آتش زدن زمین بعد از برداشت محصول جرم است

آتش زدن کاه و کلش (بقایای کشاورزی) بعد از برداشت، جرم تلقی شده و شش ماه تا دو سال حبس دارد.

آتش زدن زمین بعد از برداشت محصول جرم است

آتش زدن کاه و کلش (بقایای کشاورزی) بعد از برداشت، جرم تلقی شده و شش ماه تا دو سال حبس دارد.


آیین باور – بارها گزارش های مختلف و تصاویری را منتشر کرده ایم که زمینهای کشاورزی را بعد از برداشت محصول می سوزانند پیشتر عکسهایی از زمینهای زراعی ساوجبلاغ و نظرآباد منتشر کرده بودیم ولی صدایمان به جایی نرسیده بود. این کار ضمن نابودی خاک و زمین، هوای محیط را آلوده می کند. خوشبختانه رئیس اداره حفاظت محیط زیست نظرآباد بالاخره تصمیم گرفت تا به این موضوع جوابی بدهد.

او گفت: سوزاندن بقایای کشاورزی (کاه و کلش) علاوه بر آلودگی زیست محیطی، احتمال سرایت آتش با توجه به گرم بودن هوا به سایر مزارع، مناطق جنگلی و باغات وجود دارد.

برابر ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت اکیدا ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود. ضمنا برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس (۶ ماه تا دو سال) یا جزای نقدی بین ۶تا۲۴میلیون تومان محکوم می‌شوند. 

محمودی یادآور شد : کشاورزان با ساز و کار‌های درست از بقایای گیاهی به عنوان بهترین کود استفاده و یا با جمع آوری و بسته بندی آن خوراک دام تهیه کنند. از بین رفتن مواد تغذیه‌ای که در دوره رشد در گیاه بجا مانده، نابودی مواد آلی و میکرو ارگانیسم‌ها و موجودات زنده مفید در خاک، کاهش باروری و حاصلخیزی خاک، کاهش تحمل گیاه در برابر آفات و بیماری‌ها به دلیل کاهش مواد آلی خاک، از بین رفتن بافت خاک و کاهش نفوذ آب و افزایش فرسایش خاک و افزایش احتمال سرایت آتش و بروز آلودگی هوا و محیط زیست از مضرات آتش زدن بقایای گیاهی است. 

او گفت:  با همکاری مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تا کنون ۵نفر از متخلفین در این زمینه به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.


کدخبر: 1253