سه‌شنبه، 20 تیر 1402 - 18:03

مرمت غیراصولی باعث ریزش بخشی از بنای امامزاده سلیمان شد

ضعف تیم مرمت اثر تاریخی منجربه ریزش دیوار چندصد ساله امامزاده سلیمان اشتهارد شد.

آیین باور -  ضعف کار تیمی اداره کل میراث فرهنگی و اداره کل اوقاف استان البرز، جهت انتخاب تیم کارآمد و حرفه ای مرمت امامزاده سلیمان اشتهارد، که قدمت آن به سنه هفتم هجری می رسد، باعث ریزش دیوار اصلی آن گردید.این اثر۱۰ دی ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. 

این اتفاق درناک و تاسف برانگیز در پی خاکبرداری غیر اصولی در یک روز تعطیل صورت گرفته است . شنیده ها حاکی از ورود دادستان کل در این مهم است که جای تشکر و قدرشناسی دارد و امیدواریم این آخرین خنجر بر پیکره میراث استان البرز باشد که هردم یکی از ثروتهای تاریخی ملی اش را از دست می دهد.

گفته می شود متاسفانه درجریان این تخریب، ناظر منصوب اداره کل میراث فرهنگی استان البرز، در محل حضور نداشته است.روزی تعطیل بوده و اینکه بدون نظارت او چرا پیمانکارعملیات ساخت و ساز را ادامه داده زیر سوال است.

معمولا مرمت امامزاده ها و بقاع متبرکه با مشارکت مادی اوقاف و اجرای تخصصی میراث فرهنگی صورت می گیرد.خبرگزاری فارس در این مورد نوشته  اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز تمهیدات لازم را برای حفاظت و تثبیت بنای مذکور انجام داده و متعهد شده که اقدامات ضروری و اولیه را برای مرمت فوری امامزاده سلیمان با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان البرز انجام دهد.

به گفته کارشناسان امر کندن خندق و سست کردن پی ساختمان به منظور استحکام سازی،خود باعث سست شدن بنا گردیده و همچنین به دلیل وجود حفره و مرمت‌غیراصولی در دوره‌های گذشته این اتفاق نامبارک رخ داده و قرار است به سرعت ترمیم شود.

اما آیااصالت بنا بازخواهدگشت؟ آیندگان چه خواهندگفت وقتی بدانند نه براثر سیل و زلزله و خرابکاری های جویندگان گنج که براثر نابخردی دستگاه متخصص و متولی امر این بنا آسیب دیده است!؟ 

رحیم خاکی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز درگفتگوی تلفنی با خبرنگار ما گفت: پیمانکار اداره کل اوقاف است. با توجه به اهمیت موضوع و احتمال ریزش این بنای ارزشمند، کارشناس وزارتخانه و دادستانی نیز ورود کرده‌اند و در شورای تامین جزئیات امر بررسی شده است. میراث فرهنگی در این زمینه کوتاهی نکرده و پیمانکارباید کارخود را باحضور کارشناس ناظر میراث ادامه می داد نه در روز تعطیل . این ریزش به دلیل سستی بنا و حفاری های غیرمجازی که سالها قبل در پای دیوار انجام شده و بنا را سست کرده بوده رخ داده و به تذکرهای متخصص میراث بی توجهی شده است.

خبرنگار آیین باور ضمن تماس تلفنی با روابط عمومی اداره کل اوقاف خواستار جوابیه و توضیحات مربوطه شد . پاسخ آنها به نشست خبری هفته آینده موکول شد که حتما در جای خود به اطلاع خوانندگان خواهد رسید. 

امامزاده سلیمان (علیه السلام) که در شهرستان اشتهارد واقع شده است از جاذبه های مذهبی استان البرز است. امامزاده شاه سلیمان به برادر امام رضا (علیه السلام) مشهور است. این بنا مربوط به قرن هفت هجری است که در دوه صفوی مرمت شده است.

معرفی بیشتر  بقعه شاهزاده سلیمان 
موقعیت این بنای تاریخی در پنج کیلومتری شرق اشتهارد است. بعد از روستاى پلنگ آباد در سمت راست جاده کرج ـ اشتهارد قرار گرفته، و به امامزاده «شاه سلیمان» مشهور است.
کلیت بنا  شامل دو ساختمان بزرگ دو طبقه است. بنای بقعه آجری و دارای گنبد شکیل و عظیم است. شیوه و سبک معماری ساختمان و طرح گنبد، قدمت آن را به قرون ۷ و ۹ هجری قمری می رساند. محوطه زیر گنبد و شبستان آن ۱۲ متر مساحت دارد ولی مقرنس کاری آن ساده و در نوع خود زیباست. تزئین آجری خاص قرن هفتم هجری البته داخل بقعه فاقد هرگونه تزیینى است. نماى خارجى بنا نیز تزیین خاصّى ندارد. بر روى بنا، گنبدى آجرى خوش ‏نمایى با گردنى استوانه‏ اى ساخته شده است. احتمالا این بنا در دوره صفوى بازسازی شده است.
بنای ساختمان بقعه متبرکه از دو قسمت اصلی تشکیل شده، سردرب رواق و خود بقعه امامزاده. سر درب بنای بقعه امامزاده که همزمان بنای رواق است در جهت شمال قرار دارد و عبارت از یک ایوان با قوس بزرگ هفت و پنج آجری در وسط و گوشوار دو طبقه ای در دو جانب آن است. رواق به صورت تالار مستطیل شکل در پشت ایوان قرار دارد که در دو طرف آن، غرفه هایی برای استراحت زائران ساخته شده است. روی قبر این امامزاده ضریح بزرگی با طرح سابق ضریح امام هشتم (علیه السلام) قرار دارد. برخی او را پسر عموی امامزاده محمد کرج می دانند. امامزاده شاه سلیمان به برادر امام رضا (علیه السلام) مشهور است.



کدخبر: 1257