دوشنبه، 09 مرداد 1402 - 17:36

اهرم ثبت،راهی برای ضبط

ثبت ملی موسسه رازی؛ حافظ اصالت تاریخی آن می شود

در آستانه صدسالگی پژوهشکده دارویی رازی کرج، اداره کل میراث‌ البرز آمادگی خود را برای ثبت ملی مجموعه اعلام کرد.


آیین باور – ثبت هر اثر اصیل با هر بخش بندی طبیعی یا معماری،شفاهی یا فیزیکی، حافظ هویت، اصالت و داستان توسعه تاریخ ملت و قومی است که آن را پدیدآورده و تا امروز پاسداشته است.لذا هم‌اندیشی جهت بررسی امکان ثبت ملی موسسه سرم سازی  رازی کرج می تواند گامی پیشگیرانه از محو آن باشد.

در این راستا و در آستانه یکصدمین سالگرد تاسیس پژوهشکده دارویی رازی در حصارک کرج، اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی البرز آمادگی خود را برای ثبت ملی مجموعه اعلام کرد.

نشست مشترک بررسی ابعاد مختلف موضوع روز دوشنبه 9 مرداد 1402 در محل سالن جلسات این مؤسسه برگزار شد و مدیر کل و معاون میراث فرهنگی البرز و کارشناسان و مدیران موسسه سرم‌سازی رازی در آن حضور یافتند.

رحیم خاکی مدیکل میراث استان در این دیدار با اشاره به اینکه سال دیگر مجموعه 100 سالگی خود را جشن خواهد گرفت، گفت: مجموعه سرم‌سازی رازی یکی از افتخارات و میراث ارزشمند صنعتی کشور است و ثبت ملی آن، خاصل نتایج و تاریخ تلاش دانشمندان کشور را برای نسل‌های آینده ماندگار می‌کند. 

خاکی ادامه داد: ثبت ملی مؤسسه رازی همچنین از جدا شدن اراضی سبز از مؤسسه رازی تحت هر عنوانی که به هویت و اصالت این مجموعه خدشه وارد کند، جلوگیری می‌کند. بنابراین منافع ثبت این مجموعه در ابتدا متوجه مؤسسه سرم‌سازی رازی است.

خاکی افزود: این اداره کل مطابق وظایف محوله آمادگی کامل دارد پرونده ثبت ملی این موسسه ارزشمند را تشکیل دهد. 

وی با بیان اینکه تعامل سازنده‌ بین دو دستگاه میراث‌فرهنگی و موسسه رازی برای حفظ این میراث از اهمیت زیادی برخورار است، گفت: ثبت این مجموعه صرفا به حفظ دقیق‌تر بناهای با ارزش تاریخی مجموعه کمک می‌کند و خللی برای توسعه و تجهیز بناهایی که در فهرست ثبت ملی قرار نمی‌گیرند، ایجاد نمی‌کند. حتی قوانین میراث‌فرهنگی در زمینه تجهیز بناهای ثبتی تسهیلگری دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز  مجموعه موسسه رازی را با یک قرن قدمت اثری ماندگار و یکی از افتخارات علمی، صنعتی کشور عنوان کرد که ثبت ملی آن در حفظ هویت و اصالت مجموعه بسیار موثر است. 


کدخبر: 1267