یکشنبه، 15 مرداد 1402 - 20:32

گزارش یک‌روز با خبرنگاران

راهداری البرز،هم راه می یابد هم راه می سازد

استانی که هزارو۵۵۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی دارد، "در رو" ندارد!

آیین باور – هرگاه صحبت از راه شود ترافیک سرسام آور استان البرز شهروندان را به آه و افغان وا می دارد. زیرا هر جاده که ساخته شود آنقد رکمک کننده نیست که روان شدن ترافیک را ملموس کند.البته این تقصیر راهداری نیست بلکه باید مسئولیتش را گردن کسانی انداخت که "گز نکرده قبای استانی برایش بریدند."

تور رسانه ای البرز امروز 15 مرداد 1402 به همت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز برگزار شد. در این سفر یکروزه که از بازدید عملیات گره گشایی ترافیکی کلاک آغاز شد و در جاده شمشک دیزین به نقطه پایانی خود رسید. در چند سطر می توان نوشت: طی سال 1401 یک میلیون و 324 هزار نفر طی  102هزار و 509 سفر سال گذشته از البرز به دیگر استانهای کشور سفرکرده اند. یا 10 میلیون و 174 تن نیز کالا طی 859262 سفر از استان البرز به دیگر استانها فرستاده شدند. همچنین۱۰۸ پروژه ساخت جاده ، ابنیه و بهسازی آسفالت در راه های البرزمدیریت می شود..اما همه اینها تنها جملاتی سرد و بی روح است که توان انتقال زحمات و کار سخت و زیان آور کارگران و مهندسان راهداری را بیان نمی کند.

 تلاش بی وقفه ، دلاورانه و حرفه ای خادمان عرصه راه را دیدم . .کارگرانی که در گرمترین روزهای سال در ستیغ کوه بادست خالی در شیب تند کوهای شنی در حال ریزش با کمترین ابزاری که امکانش بود سعی در لق گیری و ایمن سازی راه داشتند. ترمیم تونل هایی که در سیل اخیر آسیب‌های جدی دیده بودند. ترمیم و نور پردازی قسمتهایی که بسیار فرسوده بود و شاید ده ها سال بدون هیچ مرمتی رها شده و به دلیل عدم پیش بینی پیاده راه و جدول گذاری بارها خسارات جانی به شهروندان یا کارکنان اداره راه وارد کرده بود.

علی زندی فر مدیرکلی که باصبوری و بیش از آنچه خبرنگاران پرسشگر البرز می خواستند،پاسخگو بود و با روی خوش آنها را مطالبان گرانی بی نظیر و از افتخارات استان می دانست که اگر نبودند بسیاری اتفاقات رها شده و بی نتیجه می ماند.

اما آنچه در پایان این تور به جمع بندی اش رسیدم دست پر و پشت خالی این اداره کل است. به گفته زندی فر مدیرکل مجموعه آنچه کاستی در استان به چشم می خورد نه از نبود بودجه و اعتبار که از نبود وقت کافی جهت انجام امور محوله است.زیرا به گفته این مدیرکل بودجه های کار نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشتند که نشان از توان بالای جذب اعتبار است.به عنوان مثال بودجه استانی 40 میلیاردتومانی در پایان 1401 به171 میلیارد تومان رسیده است و در زمینه تجهیزات هوشمند نیز رتبه استان 20 درصد از میانگین کشوربالاتر است اما قتی صحبت از زیرساخت های حمل و نقل می شود بسیار ضعیف هستیم. به گفته ایزدی فرعلی رقم جمعیت دوسه برابری البرز نسبت به لرستان یا مرکزی که وی تجربه اش را دارد، تنها 28 دستگاه اتوبوس وجود دارد و بقیه به صورت اجاره یا قرار داد همکاری از استانهای دیگر تامین می شود.در حالیکه استان های فوق الذکر بیش از 300 دستگاه اتوبوس در اختیار دارند.

تنها استان کشور که تنها یک پایانه کشوری دارد البرز

تنها استان کشور که تنها یک پایانه کشوری دارد البرز است آنهم در کرج و  دیگر شهرستانهای استان پایانه ندارند. در حالیکه مطالبات بسیاری در این زمینه داریم . مطالبات سفر از همه استانها در البرز بیشتر است .

زیرساخت نداریم 

نبود زیرساخت تامین پایانه مسافرتی منجر شده است که در دوسه منطقه از جمله گلشهر پایانه خودجوش ایجاد شود که خود منجر به تصادفات عابرین و مسافران شده . اگرچه جانمایی شده تا در صورت ایجاد زیرساختها اقدام کنیم.

 استان البرز به لحاظ موقعیت پرترددی که دارد حتی یکروز بدون ترافیک نیست. از یک سو اداره کل راهداری تنها 3 روز در هفته می تواند فعالیت کند و از سوی دیگر تعطیلات پیش بینی نشده و هجوم مسافران همیشه در صحنه مانعی جدی برای ترمیم و راهسازی است که بعضا به ده روز کاری و بستن یا محدود کردن راه نیازمند است. 

به نظر می رسد کم لطفی برخی مدیران برای کنترل جمعیتِ سرریز جاده ای و حمایت راهداران برای دست یابی به زمان بندی صحیح و کافی برای انجام عملیات یک دور باطل را رقم می زند که هرگز به انتها نخواهد رسید. خود شاهد بودم در میان لق گیری و ایمن سازی تونل 5 و مشغولیت سخت ماشینهای راه سازی، برای پاکسازی سریع و همزمان قلوه سنگها و تکه های ریز و درشتی که از بالا به زمین پر تاب می شد و در خالی که خاک و غبار، دید همگان را محدود کرده بود، عاشقان شمال در صف ترافیکی که ایجاد شده  بود به خبرنگارانی ناسزا می گفتند که در حال عکاسی و فیلمبرداری بودند. زیرا نه تنها توجهشان به ریزش سنگهایی که از ارتفاع صد متری برزمین سقوط می کرد و نبود بلکه به کسانی  را مقصر می دانستند که  این لحظه را ثبت می کنند! همین وضعیت در جاده های کرج_هشتگرد،کرج_تهران و امثالهم نیز وجد دارد .

در حوزه راه چراه عقب افتاده ایم؟

به گفته مدیرکل راهداری استان، با وجودی که بودجه 38 میلیارد بودجه ملی به 800 میلیارد گلوبال رسیده است.در حال جذبیم و حذف گره ترافیکی در اتوبان تهران کرج یکی از اهداف اصلی جذب این اعتبار است که با تعریض به نتیجه برسانیم. بسیاری از این محورهایی که اینک در حال آسفالت است در چهل سال گذشته پس از انقلاب آسفالت نشده است! البته اینک کارگاه های بهسازی آسفالت در تمام جاده های استان فعال هستند.

۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده های البرز شناسایی شده است

ورود عابران پیاده به ویژه متکدیانی که نیوجرسی ها را می کنند و آهنهایش را می فروشند و دوره گردهایی که به محدوده آزادراهی البرز، تنها اتوبانی که در آن دستفروشی می شود، تکدی گری و رقص آواز می شود، ورود می کنند، افزایش تلفات جاده ای را بالا برده است. بخش زیادی از حریم آزاد راهی استان به همین منظور به ویژه در محدوده کلانشهر کرج حفاظ کشی شده است.

محور آتشگاه به برغان از گلوگاه های ترافیکی آخر هفته استان است که پیمانکار آن معرفی شده و کار کلید خورده است تا دوراهی دروان برغان چهار بانده شود و بقیه مسیر هم قرار داد بسته شده است.

محور قزلحصار باید بودجه استانی باشد اما از محل منابع ملی تهیه شده در حال انجام است .

تعریض محورکردان 90درصد به انجام رسیده است. 

تعریض محور علی خان سلطانی 80 درصد به انجام رسیده است .

محور سعید آباد بخشهایی از کار انجام شده تعریض ادامه دارد. 

باید به این نکته اشاره شود برخی محور های روستایی استان البرز ترافیکی برابر محور شریانی بسیار استانهای دیگر دارد.که منجر به تصادفات خونین شده و ایمنی را ضعیف می کند. با اتمام پروژه روستایی دیگر چنین تصادفاتی نخواهیم داشت . ساوجبلاغ – تهراندشت از منابع سفر رئیس جمهور انجام شده .

جاده ماهدشت -اشتهارد چاله هایی وجود داشت که  منجر به شاخ به شاخ شدن خودروها و تصادف می شد. در دوسال گذشته 70میلیارد تومان کار انجام شده و 45 میلیارد دیگر نیز قرار داد بسته شده است. آمار تصادف محور ماهدشت به اشتهارد در 6 ماه اول 1400تعداد26 نفر بوده است که به علت واژگونی رخ داده است . با اصلاحاتی که انجام دادیم این تعداد به 9 نفر رسیده است.

محور چالوس 26 سقوط در سد داشتیم با کار گذاشتن نیوجرسی و گاردریل و دیوار به کمک مردم آمار سقوط به عدد 1رسیده است.آنهم راننده ای بود که به علت خواب آلودگی در جاده برفی بعه رودخانه سقوط کرد. 



کدخبر: 1281