شنبه، 28 مرداد 1402 - 17:12

جشنواره پایان دوره مدرسه اشا برگزار شد

نَقل از زبان کودک، یعنی چراغ فردا

دوره مدرسه هنری اَشا با شاهنامه خوانی و نَقل به پایان خود رسید

آیین باور – شاهنامه فرهنگ مدون آیینی و تاریخ یایرانیان است و هر ایرانی را دینی برگردن است نا نوشته از ازل تا ابد. که بخواند و بیاموزد. پاسخ این پرسش همواره که آیا ایرانیان مردمان با فرهنگی هستند یا چرا تا زمان مشخصی، اسناد مکتوبی از نحوه زیست کهن مردمان این سرزمین وجود ندارد، در اهنامه نهفته است.

در این راستا انجمن فرهنگی اشا البرز تصمیم گرفت دوره‌های فرهنگی کودک و نوجوان را برگزار کند و به همین منظور با همکاری آموزشگاه ساراگل که سالهاست در زمینه شاهنامه با کودکان و نوجوانان گام به گام پیش می رود، آموزشها تدوین و اجرا شدند. 

ساراپژمانفر مدیر آموزشگاه ساراگل در آیین اختتامیه دوره که در سالن اجتماعات سازمان نظام پزشکی کرج برگزار شد به آیین باورگفت که تلاش مربیان در مدت 2 ماه دوره های قصه خوانی، نقال، ساخت ماسک، نقاشی و کاردستی هنرجویان را آماده اجرا کرده است. 

او گفت:  جز چند نفر هیچ کدام آموزش قبلی ندیده و داستان شاهنامه را نمی دانستند. بچه ها تمرین را از صفر شروع کردند تا امروز که جشن پایان دوره برگزار می شود، آنچه را که آموخته اند برای خانواده ها و مدعوین به نمایش بگذارند .

پژمانفر در پاسخ به این پرسش که چرا شاهنامه محور اصلی آموزشها است گفت: فرهنگ ما درون شاهنامه نهفته است . بچه ها معمولا در مسیری آموزش می بینند که چیزی از این مفاهیم نمی آموزند. 

او همچنین گفت: تلاش کرده ایم شاهنامه را از ابتدا و با زبان ساده برای کودکان بازگو کنیم. کودکان بسیار علاقمند هستند و توانایی تطابق ظلم، شر و اهریمن یا نیکی و درستی را در جامعه دارند. 

مدیر آموزشگاه ساراگل گفت: نکته جالب اینجاست که هنرجویان علی رغم سن کمی که دارند، قدرت مقایسه نقشها در جامعه را، با آدمها را پیدا کرده اند و روند رو به رشد را می توانم در تحلیل هایشان ببینم .

گفتنی است دوره های مدرسه اشا معمولا 2 ماه است ولی دوره های مرتبط با آموزشگاه ساراگل محدودیت زمانی ندارند.

 


کدخبر: 1301