شنبه، 28 مرداد 1402 - 19:57

سخنرانی /دکتر صبا پژمانفر+فیلم

نبوغ فردوسی، ماندگاری فرهنگ در قالب نظم را تضمین کرد

فرهنگ و تاریخ ایران زمین تاپیش ازدوره ساسانی شفاهی بود زیرا گمان داشتند کتابت تقدس آن را از بین می برد.

آیین باور- پنجشنبه 26 امرداد ماه 1402 برگ دیگری از رخداد های فرهنگی خودجوش دوستداران شاهنامه و ایران دوستان، بردیوار خاطرات این شهر آویخته شد.

مدرسه هنری اشا که به دوستداران شاهنامه شهرت دارد درجشن پایان دوره کودکان هنرآموز خود، فرصتی رقم زد تا پدران و مادران بار دیگر در اندیشه آیند که شاهنامه جزء جدایی ناپذیر تربیت فرزندان است و آنها می فهمند و تحلیل می کنند و استعداد آموختن فرهنگ اصیل را در سنین خرد دارند.بیش از آنچه در تصور ما آید.

سخنرانی بانو دکتر صبا پژمانفر دانش آموخته" ادبیات فارسی" با طرح این پرسش پرتکرار و جنجالی که آیا ایرانیان مردمان متمدن و فرهنگی بوده اند؟ در این نشست به یادمان آورد که تعاریف بار معنایی جداگانه ای دارند و بار مسئولیت آن بردوش ملت ها و نوابغ دوران است. اگر اخلاق در مقطعی از زمان به بی فرهنگی دامن می زند به معنای زیر سوال بردن تاریخ یک ملت نیست و ایفای نقش به هنگام فردوسی در فرهنگ و تمدن ما ودر آن مقطع زمانی چنان بود که امروز ما باید بیاموزیم که چگونه باید نسبت به حفظ حرمت تاریخ کهن یک ملت متعهد بمانیم.

جهت روشنگری برخی مفاهیم بکار رفته در این سخنرانی، برای علاقمندان جوانتر توضیحاتی ارائه می شود

فرهنگ:

فرهنگ از مولفه ها و عناصر متعددی تشکیل شده زبان, آداب و رسوم و اعیاد ملی، ادبیات و شخصیت های اسطوره ای، معماری که درایران با تاریخ کهن موجود است. همچنین از حیث آثار باستانی دارای بیشترین دوره‌های تاریخی تمدن و فرهنگ بشر و حتی ما قبل تاریخ است و یکی از غنی ترین کشورهای جهان در این زمینه به شمار می رود.

تمدن

تمدن که در فارسی دری مدنیت گفته می شود یعنی "گونه پیشرفت‌ یافته جامعه یا سازمان انسانی". 

برخی تمدن و فرهنگ را مترادف یکدیگر بکار می‌برند. گروهی دیگر فرهنگ را در نقطه مقابل تمدن قرار می‌دهد. در این مضمون، معنی فرهنگ تغییر کرده همه عقاید و آفرینش‌های انسانی مربوط به اسطوره، دین، هنر و ادبیات را شامل می‌شود. 

حال آنکه تمدن به حوزه خلاقیت انسانی مرتبط با فن آوری و علم اشاره می‌کند.  

ابزارسازی انسان

 قائم بودن انسان همراه با کاربرد دست‌ها امکانات لازم جهت استفاده از مواد طبيعى موجود در مناطق زيستى اش را فراهم ساخت و او را به‌سوى ابزارسازى برد. در جريان کار، مهارت، کارآئي، ظرافت، دقت و سرعت در عمل در او ایجاد شد. 

هنردر ایران باستان 

قدیمی ترین مرحله ی زندگی بشر در فلات ایران تمدن عصر حجر است و به نظر می آید مربوط به ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ سال پیش باشد. مدارک این زندگی در  غار  کمربند و  غار_هوتو، (هر دو در نزدیکی بهشهر مازندران )و همچنین غار_میرملاس و غار_دوشه، هر دو در لرستان وجود دارد. 

شهرسوخته 

نام بقایای دولت شهر باستانی ایران زمین واقع در هامون سیستان است. این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ثبت جهانی ایران با برخورداری از قدمت ۵۰۰۰ ساله هم‌اکنون به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای_باستانی دنیا شناخته می‌شود.  تاریخ مکتوب با دیگر روایات مربوط به گذشته، مانند سنت های اساطیری ، تاریخ شفاهی و یا تاریخ باستان شناسی تفاوت دارد. #تاریخ_مکتوب با گزارش های موجود از تاریخ دنیای باستانی در حدود هزاره چهارم پیش از میلاد آغاز می شود و با تاریخ نوشتن همخوانی دارد که ایران در این زمینه هم مستند است.


هنر هفتگانه جهانی چیست؟ 
هنر اول : هنر موسیقی
هنر دوم : هنر حرکات نمایشی
هنر سوم : هنرهای ترسیمی
هنر چهارم : هنرهای تجسمی
هنر پنجم : هنرهای ادبی
هنر ششم : هنرهای نمایشی
هنر هفتم : هنرهای سینما
هنر هفتم : هنرهای سینم

کدخبر: 1302

عکاس: فریبا کلاهی

خبرنگار: فریبا کلاهی

نویسنده: فریبا کلاهی خبرنگار کارشناس مدیریت جهانگردی