دوشنبه، 17 مهر 1402 - 20:45

نماینده کرج در مجلس: مقابله با انحرافات شبکه بانکی پیچیده است

مهدی عسگری نماینده کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس گفت: امیدوارم مصوبه اخیر مجلس برای مهار بنگاه‌داری بانک‌ها به سرنوشت دیوارنگاره دچار نشود!

آیین باور - خوشبختانه مصوبه مهم کمیسیون تلفیق برنامه هفتم جهت جلوگیری از بنگاه‌داری بانک‌ها درصحن مجلس به تصویب رسید و طبق آن ضمن لزوم ثبت و شفافیت کلیه املاک و مستغلات و سهام بانک‌ها، باید دارایی‌های مازاد آنها ظرف ۲سال واگذار شود.

حواشی ایجاد شده برای دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) نشان داد که مقابله با انحرافات شبکه بانکی دارای چه پیچیدگی‌هایی است‌، البته وایرال شدن موضوع در فضای رسانه‌ای، منجر به فراگیرشدن این مطالبه مردمی شد.

درحال حاضر یکی از کارهایی که بانک‌ها انجام می‌دهند، خرید ملک ومسکن و مال‌سازی است، بخش زیادی از خانه‌های خالی متعلق به بانک‌ها است وقتی #بانک به عنوان بازیگری که قدرت مالی بسیاری دارد وارد بازار #زمین و #مسکن می‌گردد به یک ذی‌نفع گرانی و عاملی تعیین‌کننده در این بازار تبدیل می‌شود.

براساس مصوبه مجلس کلیه دارایی‌ها شامل املاک، مستغلات و سهام بانک‌ها اعم از مستقیم و غیرمستقیم باید شفاف وثبت شوند حتی املاکی که دارای معارض است یا مدعی مالکیت آنها هستند زیرا بانک‌ها از ثبت این املاک به بهانه‌های مختلف خودداری می‌کنند، با شفاف شدن این اموال، طبق فرآیند مشخص شده، واگذاری دارایی‌های مازاد صورت می‌گیرد.

امیدوارم فشارهایی که دیوارنگاره میدان ولیعصر که درباره منع بنگاه‌داری بانک‌ها بود را پایین آورد، مانع اجرای این مصوبه مهم مجلس برای مقابله با بنگاه‌داری بانک‌ها نشود و بانک مرکزی با جدیت پای اجرای آن بایستد.

مهدی عسگری


کدخبر: 1345