دوشنبه، 24 مهر 1402 - 14:13

9000Year،Old Ozbaki Ancient Hill Inaugurated in Iran

IRAN FRONT PAGE

Ozbaki Ancient Hill, which dates back to some 9,000 years ago, is located in Nazarabad, Alborz province, and is in theinterim list for registration in UNESCO World Heritage Sites.

It will soon become open to the public after it was inaugurated only by local government authorities on Monday, August 29.


 اما محوطه تپه ازبکی که درست تر آن است  (دژ مادی  خوانده) شود

955 امین اثر باستانی ایران، یکی از مهمترین تپه های باستانی کشور است که به ازبکی شهرت دارد.اینک نیز پرونده ثبت جهانی برای آن تشکیل شده است که متاسفانه مشاهدات نشان چندانی از ممارست و جدیت دولت و متولیان برای این کار ندارد. در حتا حتضر یکی از 9 تپه  موجود در محوطه به نام موشه لان توسط استاد مهرداد ملک زاده و تیمش در دست کاوش است. تعدادی سفال و استخوان نیز در آن یافت شده که به دلایل تخصصی و امنینی حدا اقل تا امروز 24 مهر 1402 مجاز به گفتگوی رسانه ای دراین باره نیستیم . روند کار جمع آوری یافته ها ، تحویل به مرکز پژوهش میراث جهت راستی آزمایی و تاریخ یابی و حل معمای چیستی و چرایی یافته هاست سپس نتایج نگارش می شوند تدوین می شوند و خود وزارت میراث فرهنگی دراین باره اطلاع رسانی خواهد کرد. با این حال برای علاقمندانی که مایل به دانستن نکات بیشتری هستند مروری می کنیم بر محوطه دژ مادی و تپه های اطراف تا هم یادآوری باشد هم آنهایی که به تازگی غلاقمند دانستن شدند همراه ما باشند.

اینک دکتر ملک زاده با دست خالی و حمایت ها ریالی نا کافی و نا وقت و به سبک همیشگی میراث فرهنگی و دولت تلاش می کند بخشی از تاریخ این مملکت و فلات را از یر خاک بیرون آورد. تا بلکه روند جهانی شدن پرونده محوطه دژمادی سریعتر و قانع کننده تر شود. و تاثیراتی که این ثبت بر رونق منطقه و زندگی مردم فقیر روستاهای اطراف دارد قابل کتمان نیست. 

ساوجبلاغ و نظرآباد بخشی ازجواهرات استان البرزند و مردمان خونگرم و مهربانش مهمان‌نواز،فصل برداشت محصول است. برداشت گندم پاییزه شروع می شود، برداشت انگور و گردو است.گردش کشاورزی، و روستاگردی نوع جذابی از سفر‌است. پیشنهاد می‌کنم ،امتحانش‌کنید ،باورکنیدخاطرات خوشی برایتان بر جای می گذارد.

فریبا کلاهی 

کدخبر: 1348