دوشنبه، 15 آبان 1402 - 13:53

پیگیری برای احداث پل جایگزین

تردد خودروها پل تاریخی برغان را به خطر انداخته است

پیگیری‌ها برای تأمین اعتبار مرمت اضطراری پل از منابع استانی یا ملی در حال انجام است

آیین باور – یکی دیگر از پلهای تاریخی استان البرز پل ورودی روستای برغان است که در روزهای تعطیل و آخر هفته بار سنگین  خودروهای ورودی و خروجی را تحمل می کند و اگرچه بارها ترمیم و مرمت شده در حال آسیب دیدگی مجدد است. پل تاریخی این روستا متعلق به دوران صفوی و یکی از آثار تاریخی ارزشمند این روستا است که در سال 82 به ثبت ملی رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز  نیز در همین راستا اعلام کرد: تردد خودروها از روی پل تاریخی نیازمند جابجایی است و مذاکراتی هم برای این منظور صورت گرفته است. 

رحیم خاکی روز دو‌شنبه 15 آبان 1402 در بازدید از روستای تاریخی  برغان با همراهی بخشدار، شورای بخش ،دهیار و مسئولان راهداری ضمن تاکید بر این نکته که ترافیک منطقه نیازمند جابه جایی است و پل نیاز به حفاظت دارد، گفت: تردد خودروها از روی پل صفوی باعث آسیب به بدنه و عرشه پل شده و پی این پل متزلزل شده که نیازمند تعامل با دستگاه های مرتبط برای تعیین مسیر جایگزین است. این پل با توجه به آسیب‌های وارده نیازمند مرمت است. پیگیری‌ها برای تأمین اعتبار مرمت اضطراری پل از منابع استانی یا ملی در حال انجام است

اوگفت: مقرر شد مسئولان ذی ربط طرح  مسیرجایگزین تردد خودروها را بررسی کنند تا این پل تاریخی بیش از این در معرض تهدید و خطر نباشد و پل فقط برای عبور و مرور پیاده مورد استفاده قرار بگیرد . 

خاکی در خصوص حفاظت از میراث طبیعی برغان تصریح کرد: طرح حفاظت از چنار کهنسال برغان که در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده به عنوان اولین طرح حفاظت از درختان طبیعی تاریخی در کشور به وزارت متبوع ارسال شده است.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی طبیعت بکر و زیبای این روستا و همچنین میوه‌ها و محصولات کشاورزی این روستا از جمله آلوی برغان در کشور شهره عام و خاص است و فرصتی بی نظیر را برای توسعه گردشگری و  زیرساخت‌های این حوزه فراهم کرده است.


کدخبر: 1371