چهارشنبه، 17 آبان 1402 - 10:02

پروژه اسکول دره با موفقیت به سیرود رسید

پروژه احداث و بهسازی شهرستان ساوجبلاغ درسه راهی اسکول‌دره به سیرود اعتبار گرفت

آیین باور - رئیس اداره ساخت و توسعه راه‌های فرعی و روستایی راهداری البرز گفت:  این پروژه به طول5 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان انجام می‌شود.

ملک‌حسین سیاهپور، مدت قرارداد این پروژه را 18 ماه اعلام کرد گفت در مرحله تجهیز کارگاه هستیم. 

این مسئول در پایان با یادآوری اینکه در سال جاری آسفالت راه‌های روستایی البرز در قالب 30 پروژه در حال اجراست، افزود: امیدواریم با تامین اعتبار به موقع و مناسب سال آینده بتوانیم تمام روستا‌های استان را از نعمت آسفالت بهره‌مند سازیم

بیشتر بدانید


روستای سیرود استان البرز به دلیل صعب‌العبور بودن از راه دسترسی بی‌بهره مانده و مشکلات اهالی با آمدن فصل سرما دوچندان می‌شود.این روستا در ارتفاع دو هزار و ۲۵۰ متری از سطح دریا و در منطقه‌ای کوهپایه‌ای قرار دارد، اطراف این روستا با دیواره‌های بلند و بسیار زیبای صخره‌ای احاطه‌شده است. و روستایی در منطقه ولیانِ کرج وجود دارد با نام اُسکول دَره 

دهخدا نوشته معنی اسکول دره . [ اِ دَ رَ ] (اِخ ) دهی جزء دهستان برغان ولیان  ، 42000 گزی شمال باختر کرج ، 18000 گزی شمال راه شوسه ٔ کرج به قزوین در کوهستان . سکنه 86 تن شیعه ، فارسی زبان . سردسیر. آب آن از قنات . محصول آن غلات ، انواع میوه جات ، قلمستان ، عسل ، لبنیات . شغل اهالی زراعت و گله داری است . (فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ص 12).

واژه اُسکول Oskool در فارسی، با تلفظ اُسکُل به معنای احمق که نام پرنده‌ای کم هوش است، به کار می‌رود اما وقتی یک طالقانی این واژه را استفاده می‌کند، معنایِ دیگری دارد. در طالقان (و گویش های البرزی) غار یا شکاف درون یک کوه را اُسکول Oskool می‌گویند. 

اُسکول می‌تواند یک غار طبیعی یا به صورت پناهگاهی صخره‌ای در دل کوه که دست‌ساز انسانهاست، باشد. از جمله اُسکولهای طالقان می‌توان به اُسکول روستای سوهان و اُسکول روستای وشته اشاره کرد.




کدخبر: 1374