پنجشنبه، 18 آبان 1402 - 11:45

شهرک تخصصی صنایع‌دستی البرز یک ضرورت است

نشست تخصصی صنایع دستی تشکیل شد تا بار دیگر بر ضرورت توجه و جدی گرفتن بضاعت های استان تاکید شود.

آیین باور - نشست تولید کنندگان صنایع‌دستی استان با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و مدیرکل میراث‌فرهنگی البرز برگزار شد. تا بار دیگر بر ضرورت توجه و جدی گرفتن بضاعت های استان در زمینه صنایع دستی تاکید شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس صراحتا سرعت بخشی تعامل میراث‌فرهنگی و دیگر دستگاه‌ها از جمله شهرداری و شورای شهررا برای ایجاد فضای مناسب ساخت شهرک تخصصی صنایع‌دستی کرجضروری دانست و گفت با این شهرک مسائلی از جمله مکان، لجستیک و انبار حل شده و حتی می‌توانند تبدیل به بازارچه های عمده فروش صنایع دستی شوند. 

روح‌اله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع نیز توان البرز را بالاتر از بسیاری استان ها دانسته و ضمن اشاره به معضل نزدیکی به پایتخت، دسترسی به بازار عمده را یک ظرفیت دانست که درکنار قشر صنعتگر ماهر و تنوع بالا و تولیدات فاخر موجود می تواند تبدیل به قطب صنایع دستی شود.

وی افزود: عدم سهولت تأمین مواد اولیه با کیفیت و قیمت مناسب در البرز یکی از مشکلات عمده تولیدکنندگان است که در کنار مشکل دیگر یعنی زمینه‌سازی حضور مستقیم صنعتگران صنایع دستی در بازار فروش تولیدات با قیمت منطقی و سودآوری بالا مانع بالندگی این صنعت در استان شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین ایجاد زنجیره های تولید  و ایجاد خوشه‌های صنایع‌دستی به مرکزیت البرز در سطح کشور را از ظرفیت‌های صنایع دستی استان عنوان کرد و گفت: تولید کنندگان صنایع دستی در البرز با دسترسی خوب به بازار فروش می‌تواند به شبکه تولید در استان‌ها متصل شده و زنجیره‌های تولید فرا استانی را تشکیل بدهند.  نمونه های موجود توانسته‌اند با ایجاد شبکه چند هزارنفری تولیدکنندگان، تعاونی‌های تأمین نیاز راه‌اندازی کنند. 

او مصوبه ایجاد شهرک‌های تخصصی صنایع دستی در برنامه هفتم توسعه در داخل محدوده‌های شهری را یکی از موضوعات خوبی عنوان کرد که می‌تواند مشکل عمده فعالان صنایع دستی را در زمینه مکان فعالیت مرتفع کند.

در این جلسه صنعتگران به بیان مشکلات و درخواست های خود پرداخته و در خصوص راهکارهای رفع موانع توسعه صنایع‌دستی بحث و تبادل نظر شد.


کدخبر: 1378