جمعه، 19 آبان 1402 - 12:09

غربت هنر هفتم در اختتامیه دوازدهمین جشواره تئاتر البرز

دوازدهمین جشنواره تئاتر استان ۱۵ آبان ۱۴۰۲ بدون حضور مسئولین فرهنگی_هنری و مرتبط و غیر مرتبط استان در سالن سیروس صابر برگزار شد.

امسال دوازدهمین جشنواره تئاتر استان البرز مانند هرسال و یا شاید بدتر از هر سال بدون همدلی و حمایت مسولین شهر برگزار شد. هرچند معاون هنری محمود سرباز رئیس انجمن نمایش رامین مولایی و منیژه کشاورز علی شهبازی و ..ده ها دلسوخته دیگر این هنر از جان مایه گذاشتند تا آیین اختتامیه آن نیز به سلامت برگزار شود و برود تا سال دیگر که خدا بزرگ است. حال آنکه بارها از بالاترین مقام کشوری تا آخرین مسئول وزارتخانه ای تاکید کرده اند هنر می تواند ابزار جنگ نرم باشد و در جهاد تبیین برای ایجاد نشاط و آگاهی مردم از تلاش های دولت موثر واقع شود.

اینکه میلیاردمیلیارد بودجه به نام فرهنگ خرج می شوند ولی تاثیری در جامعه نمی گذارد، حلقه مفقوده ای دارد به نام "هنر" به ویژه هنرهای نمایشی و موسیقی که مستقیم مردم را از عام و خاص به ویژه جوان‌"نسل زد "را تحت تاثیر قرار داده تزریق انگیزه و شادابی می کند.

 امسال ۴۲ اثر صحنه ای و ۲۱ اثر خیابانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. پس از بازخوانی و بازبینی آثار ۱۰ اثر صحنه ای و 3 اثر خیابانی به مرحله نهایی راه یافتند در بخش خیابانی که بیشترین تاثیر را در عموم مردم جامعه دارد متاسفانه آثار چنگی به دل نمی زد در بخش های متفاوت هم نفر برگزیده نداشت، رتبه ای نبود و فقط تقدیر به عمل آمد. یک کار هم الزاما به منطقه فرستاده شد.  در اینباره مصاحبه ای اختصاصی با دکتر پورگلمحمد یکی از داوران این بخش انجام داده ام که جداگانه تقدیم می شود.

به هر روی دوازدهمین جشنواره تئاتر استان البرز  ۱۵ آبان ۱۴۰۲ بدون حضور مسئولین فرهنگی_هنری و مرتبط و غیر مرتبط استان در سالن سیروس صابر برگزار شد. در کشور های توسعه یافته  اعضای شورای شهر و شهرداری پای ثابت این فعالیت ها هستند. در استان ما معاونت های فرهنگی هم تمایلی به حضور ندارند مبادا مجبور شوند یا در رودروایسی بمانند و عده همکاری و پول بدهند.  بالاترین جایزه جشنواره که متعلق به کارگردان نخست تئاتر صحنه ای است 6 میلیون و پانصد هزار تومان بود و این خود بیانگر عدم ایجاد انگیزه برای حضور است. زیرا ساخت هر نمایش صحنه ای با احتساب هزینه ایاب ذهاب و تمرین زیر صد میلیون تومان هزینه ندارد. رئیس صدا سیما و معاون فرهنگی ارشاد نظرآباد آمدند عکسشان را گرفتند و رفتند . کمک هزینه تیاتر خیابانی را هم هنوز ندادند! استاد پرویز بزرگی و پیام حصیری چند آواز تقدیم حضار کردند که در کنار اجرای دلنشین و صدای گرم حسن خلقت دوست بهترین بخش این اختتامیه بود .


کدخبر: 1382