شنبه، 27 آبان 1402 - 18:04

بزرگراه شهید سلیمانی به گوهردشت رسید

دسترسی محلی بزرگراه شمالی، در شمال کرج فراهم شد

بخش نخست دسترسی بزرگراه شمالی با نام شهید سلیمانی به بهره برداری رسید.

آیین باور - روز شنبه جمعی از اصحاب رسانه در آیین افتتاحیه این بزرگراه فرصت یافتند تا ضمن بازدید از پروژه پرسش های خود را مطرح کنند. 

حسین مهاجری رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد:۷.۵ کیلومتر از این مسیر طی ۹ ماه گذشته تکمیل شد و این مطالبه مردم کرج بود تا پیش از اتمام کل مسیر بزرگراه تهران شمال امکان استفاده از این مسیر را داشته باشند. 

با تکمیل بزرگراه که قسمت کرج آن شهید سلیمانی نامیده شده است، حدود ۱۸ کیلومتر راه ایجاد می شود که می تواند با انتقال ترافیک استان البرز به این مسیر۴۰ درصد ترافیک را کاهش دهد. در حال حاضر 25 درصد ترافیک کشور بردوش استان البرز است.

وی با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته به پروژه گفت:امسال پنج هزارو۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی مدیریت شهری کرج به ساخت بزرگراه اختصاص یافته و سهم ۳۵ هزار میلیارد ریالی دولت نیز به زودی جذب پروژه خواهد شد.

از  طول 7.5 کیلومتر بزرگراه حدود چهار میلیون متر مکعب خاک معادل چهارصد هزار کامیون ۱۰ چرخ خارج شده که بخشی از آن در زیر سازی ها مورد استفاده قرار گرفته است.همچنین ۱۱۰ هزار تن پخش آسفالت و ۶۵ هزار متر مکعب بتن ریزی شده است .

وی جواب قانع کننده ای در برابر سوال زیست محیطی آیین باور مبنی بر خسارات حیات وحش و خاک و درختان نداشت و مدیر پروژه نیز در این مورد فقط اعلام کرد پیوست زیست محیطی موجود است و در اجرای این پروژه پیوست زیست محیطی را نیز رعایت کرده ایم و بعد از افتتاح کامل بزرگراه شهید سلیمانی روزانه ۹۰۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت صرفه جویی می شود که کمک بزرگی به اقتصاد کشور است .

 لازم به ذکر است به اقرار رئیس پروژه برای از میان برداشتن سنگ بزرگی که به اعتقاد وی بسیار عجیب بود و سایر موانع ۵ تن مواد منفجره به کار برده شده است! بی شک این انفجار برای حیات وحش و زیست مندان خاک و زمین منطقه بی ضرر نبوده است . وقتی این اتفاق که سه شنبه 18 مهر ماه در تقاطع b6، انقلاب و آزادراه شمالی  رخ داد و بزرگترین انفجار استان البرز نام گرفت بی شک آسیب های زیست محیطی بسیاری به همراه داشته در حالی که اهالی مناطق مسکونی را نیز که بی خبر بودند بسیار ترساند.

گفتنی است این بزرگراه در بین ۲۸ اتوبان کشور جایگاه نخست را به لحاظ جذب ترافیک خواهد داشت.در ضلع شمالی این بزرگراه ۵۰۰ هزار هکتار زمین وجود دارد که  برای پیشگیری از رانش و سیلاب غیر قابل نفوذ شده و سامانه هدایت آبهای سطحی برای اراضی مذکور اجرا شده است.



کدخبر: 1399