آشنایی گذرا با پروژه بزرگراه شمالی
سهم کرج نشینان از بزرگراه شمالی چیست؟
بزرگراه شمالی که به بهره برداری 100 درصدی برسد می توانیم شاهد کاهش ۴٠درصدی ترافیک در البرز و کرج باشیم .
آیین باور – شاید این سوال شما هم باشد که اتوبان همت کرج یا اتوبان تهران شمال و بزرگراه شمالی چه موقع به بهره برداری صد درصدی می رسند و آیا فقط خوشگذران های جاده شمال از آن بهرمند می شوند؟ آیا تاثیری برترافیک تهران کرج و تسهیل تردد چندصد هزار کارمند مسافر اتوبان تهران کرج و برعکس واهد داشت؟ و چه زمانی این اتفاق می افتد؟
می دانیم که حدود ٣درصد از راههای کشور در کوچکترین استان کشور یعنی البرز ماست. با اینحال ٢۵درصد از ترافیک کشور، فقط درشهر کرج است این یعنی فاجعه ترافیکی که 3 درصد راه داشته باشی و ده برابر آن تردد و یک چهارم ترافیک کشور را تحمل کنی . حال گفته می شود بزرگراه شمالی که به بهره برداری 100 درصدی برسد می توانیم شاهد کاهش ۴٠درصدی ترافیک در البرز و کرج باشیم .
حالا ببینیم این راه جدید از کجای استان میگذرد و چه دسترسی هایی ایجاد می کند؟
این راه وقتی به داخل شهر می رسد یعنی ادامه آزاد راه شهدای البرز در تقاطع ورودی جاده چالوس (بلوار جانبازان)،که سه راه عظیمیه هم گفته می شود، آغاز و در خیابان خوارزمی(دانشگاه تربیت معلم حصارک) منتهی میشود که در نهایت به بزرگراه همت و آزاد راه کرج- قزوین متصل خواهد شد.یعنی یک راه شرقی- غربی در بالای شهر در جهت شمال کرج. روز 28 آبان یک قسمت جدید آن داخل شهر کرج افتتاح شد مسیر این پروژه حد فاصل بلوار آیتالله طالقانی تا خیابان انقلاب در ضلع غربی زندان رجایی شهر(گوهردشت ) است. که دسترسی محلی به شمال کرج را راحت تر می کند و احتمالا از ترافیک موذن بکاهد.
با افتتاح این بزرگراه دسترسی به بلوار انرژی اتمی، بلوار انقلاب اسلامی، بلوار طالقانی شمالی و دانشگاههای آزاد، هنر و پیام از طریق این مسیر برقرار خواهد شد جهت اطلاع کسانی که شهر را خوب نمی شناسند، مسیرهای یاد شده یک خط افقی در شمال شهرکرج است یعنی در دامنه کوه ها در انتهای نقاط مسکونی بالای گوهردشت.
اما کلیت پروژه آزاد راه شمالی ۱۱ تقاطع و ۱۹ پل دارد. که وقتی همه آنها به یکدیگر وصل شوند تاثیرش در زندگی کرجی ها معلوم می شود می توانند از داخل شهر و دسترسی های شمالی به تهران سفر کنند. رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا شهر کرج گفته است بزرگراه شمالی کرج از نظر جذب ترافیک در بین ۲۸ اتوبان کشور جایگاه نخست را خواهد داشت.
پل های عظیم و معروف پروژه را بشناسیم
وقتی بزرگراه شمالی ساخته شود، پل B1 در نزدیکی بیلقان با ارتفاع ۱۳6 متر پیچیده ترین پروژه کشور و بلندترین و بزرگترین پل خاورمیانه درکرج مستقر می شود. طول پل B1 ۱۰۵۰ متر است از هشت دهانه تشکیل شده است که طول بلندترین دهانه آن ۱۷۶ متر است . برروی بخش ابتدایی جاده چالوس (بلوار جانبازان) و رودخانه کرج در میدان امیرکبیر قابل ملاحظه است. تمام مهندسی آن داخلی است دستگاه های روز خارجی برای ساخت آن خریداری شده که خود یک مقاله چندبرگی جداگانه است. مدتی حدود یکسال کار به این بزرگی برای کاغذ بازی ها تعطیل بود که معادل 146 میلیارد تومان به مردم کرج خسارت زد.پل B0 هم عظیم تر از پل شهید باکری در تقاطع شیخ فضلالله تهران است.
مدیر اجرایی پروژه بزرگراه شمالی کرج مهندس جوانی است به نام دکتر ابوالفضل رحمانی و می گوید تجهیزات ساخت این پل از خارج کشور با شرایط تحریم به بهای بسیار سنگین وارد شده تا جایی که به همین دلیل برخی از همکاران وارد لیست تحریم شدند همچنین برای تخریب موانع و بازگشایی های ادامه مسیر بزرگراه شمالی ۳۰ هزار مترمکعب سنگ تخریب و حدود ۵ تن مواد منفجره استفاده شده است که بی شک آسیب های فراوان به محیط زیست و حیات خاک و جانداران منطقه زده پرندههای بسیاری کشته یا از منطقه گریخته اند و روباه و سگهای بسیاری آواره شدند. گیاهان بسیاری از بین رفتند. بوته های گیاهان دارویی، آرامش و سکوت منطقه و روستاییان،زیبایی طبیعی و چشم انداز کوه،...که اوج خسارت بشر برای رسیدن به چنین تسهیلاتی سالها بعد خود را نشان خواهد داد.
اطلاعات مالی پروژه
سال ۱۳۹۵ با اعتبار هزار میلیارد تومان آغاز شد طی سال گذشته از نظر مالی دچار محدودیت بود لذا شورای شهر مبلغ ٩٠ میلیارد تومان بابت پروژه در ردیف بودجه سال ١۴٠٢ در نظر گرفت. با توجه به اهمیت پروژه و تاکید مدیریت شهری بر اتمام پروژه در راستای بهرهبرداری مردم، طی چند ماه اخیر نیز با تصویب لایحه ۴۵٠ میلیارد تومانی، مجموع بودجه سال جاری به ۵۴٠ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. هزینه کلی برای به اتمام پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که به شرط تامین مالی تا ۱۳ ماه دیگر به پایان خواه رسید
.
بیشتر بخوانید:
کدخبر: 1404