یکشنبه، 28 آبان 1402 - 13:34

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز

با جریمه خودرو، آلودگی هوا رفع نمی شود

جریمه وسایل نقلیه آلودگی هوا را رفع نمی کند باید متوقف و به تعمیرگاه منتقل شوند.

آیین باور - مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز روز شنبه گفت: بر اساس آمار ۷۰ درصد سهم آلودگی هوای استان ناشی از منابع آلاینده متحرک (موتوری) شامل موتورسیکلت ها، خودروهای شخصی و دولتی، وسایل نقلیه عمومی و خودروهای سنگین است.

مجید درگی گفت: نحوه برخورد پلیس راهنمایی و رانندگی و روش های بازدارنده با خودروهای آلاینده می تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوای استان داشته باشد.

وی افزود: سال گذشته در مجموع ۶۵۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی در استان اعمال قانون شده که در سه ماهه اول امسال نیز ۲۲۰ هزار خودرو جریمه شده‌اند اما  جریمه ۵۰۰ هزار ریالی قدرت بازدارندگی مناسب را ندارد.

او گفت: وقتی خودروی فاقد معاینه فنی جریمه می شود، تا پایان روز در خیابان های شهر تردد می کند و به آلودگی ادامه می دهد. 

درگی یادآور شد: اعزام خودروهای آلاینده توسط پلیس راهور به تعمیرگاه همچنین فک پلاک و توقیف خودرو می تواندتعداد خودروهای آلاینده سطح شهرها را کاهش دهد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از این وسایل نقلیه منبع درآمد خانواده محسوب می‌شوند؛ محیط زیست هم با توقیف و ارجاع آنها به پارکینگ موافق نیست و با این اوصاف ارجاع خودروهای آلاینده به تعمیرگاه راه حل بهتری است.

وی افزود: بر اساس آمار، سال گذشته فقط ۲۰ خوردو و امسال هم ۳۳ خودرو برای رفع نواقص به تعمیرگاه ارجاع داده شده اند که انتظار می‌رود این تعداد افزایش یابد.


کدخبر: 1406