سه‌شنبه، 30 آبان 1402 - 10:15

سلامت پل‌سنگی زیر ذره‌بین میراث و شهرداری

پل تاریخی و ثبتی "سنگی "در طی دوران پهلوی دوم،برای تردد خودرو جایگزین پل صفوی شده است.

آیین باور - اینکه چرا طراحان فضای سبز شهری به عنوان مهندس و معمار چیزی از حریم و عرصه آثار تاریخی و نقش تزریق و نفوذ رطوبت در ویرانگری همه بناهای قدیم و جدید نمی دانند یکی از معماهای این استان است.البته تعلل و بی توجهی و عدم دانش مدیران وقت میراث هم تا ریزش پل خاتون قابل توجیه نیست. 

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث و گردشگری البرز روز دوشنبه 29 آبان گفت: در بازدیدهای صورت گرفته، با شهرداری هماهنگ شده است تا لوله‌های آبیاری فضای سبز در اطراف پل ثبتی حامی یا همان پل سنگی ساماندهی شوند.

این اثر تاریخی متعلق به دوران پهلوی دوم در ورودی شهر و بر روی رودخانه کرج احداث شد. این پل در تاریخ 20/06/1385 با شماره ثبت 16187 به ثبت ملی رسید. تا به تردد خودروها به جای پل دختر(خاتون) کرج از روی آن انجام شود. البته اینکه توان سازه های حامی برای حجم خودروهای امروز کفایت می کند یانه مطلبی است که احتمالا در پرونده پل سنگی می توان به آن دست یافت ولی علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

آبیاری فضای سبز که به منظور زیبایی ظاهری اطراف دو پل ثبتی تعبیه شده با نفوذ رطوبت به باطن سازه‎ پل سنگی(حامی)که همجوار پل دختر(خاتون) کرج است می تواند آنرا آسیب پذیر کند. همانطورکه پل دختر(خاتون) پل صفوی را تخریب و منجر به ریزشش شد.

گفتنی است ارباب نیا معاون میراث  در بازدید اشاره کرد پل های صفوی برای تردد خودرو مناسب نیستند و با توجه به اینکه در دوران پهلوی خودرو وارد زندگی ایرانیان شد، پل سنگی با استحکام بیشتر ساخته شده است.

.


کدخبر: 1407