سه‌شنبه، 30 آبان 1402 - 13:46

کلنگ فاز دوم بر زمین خورد

بیش از 16 هزار مترمربع به فضای پارکرود کرج افزوده می شود

فاز دوم پارکرود کرج، گامی دیگر در تحقق دستور رئیس قوه قضائیه برای بهره مندی مردم از رودخانه کرج است.

آیین باور - احداث فاز دوم پارکرود در قسمتی از حاشیه رودخانه به مساحت ۱۶ هزار و ۶۰۰ مترمربع و به طول ۱۴۰۰ متر که به لحاظ مسائل زیست محیطی امکان استفاده عمومی را دارد آغاز می شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز در«آیین آغاز عملیات احداث فاز دوم پارکرود کرج»، گفت: طرح آزادسازی بستر و حریم رودخانه کرج،  سال‌ها مسکوت مانده بود که با این دستور و پیگیری‌های دادگستری کل استان البرز، رنگ واقعیت به خود دید و اجرای این طرح در سه فاز در شورای حفظ حقوق بیت المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز تعریف و در حال پیگیری است.

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه اجرای فاز دوم این طرح، گامی مهم در اجرای دستور رئیس قوه قضائیه برای امکان بهره مندی عموم مردم از رودخانه کرج در محدوده هایی است که چنین شرایطی وجود دارد افزود: با توجه به تکمیل آزادسازی بستر رودخانه در محدوده شهر کرج، با احتساب مساحت احداث شده در مجموع حدود ۱۰ هکتار از محدوده آزاد شده در دو طرف رودخانه کرج به طول حدود ۷/۵ کیلومتر، این امکان را دارد که با احداث پیاده راه ساحلی، شرایط برای استفاده عموم فراهم شود.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۵۵ هکتار از بستر رودخانه‌های استان البرز به طول ۲۳ کیلومتر که دارای ۴۰۴ مورد انواع مستحدثات و ساخت و ساز غیرقانونی بود رفع تصرف شده است گفت: ۳۰ هکتار از این رفع تصرف‌های انجام شده به طول ۱۱ کیلومتر مربوط به آزادسازی بستر رودخانه کرج است. 

گفتنی است محسنی اژه‌ای در جلسه «شورای عالی قوه قضاییه»۲۷ دی ماه سال 1400 در راستای احیای حقوق عامه دستور داد که از بستر و حریم رودخانه‌‌های کشور رفع تصرف شود در همین راستا و به عنوان شروع آزادسازی بستر رودخانه کرج، دستور داد تخریب ساختمان قدیمی مربوط به قوه قضاییه به عنوان اولین ساختمان انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: تثبیت مالکیت دولت بر رودخانه کرج برای پیشگیری از تصرفات احتمالی آتی، دیگر اقدام مهمی بوده که با حمایت و تلاش شبانه روزی دادگستری کل استان البرز، شرکت آب منطقه‌ای و ادارات کل منابع طبیعی، راهداری و ثبت اسناد و املاک استان البرز انجام شد .

وی یادآور شد: با تلاش های انجام شده سند مالکیت تمام مسیر رودخانه کرج به نام دولت جمهوری اسلامی ایران با نمایندگی شرکت آب منطقه ای استان البرز صادر شد و در تیر ماه سال جاری این اسناد برای ۷۶ کیلومتر طول مسیر رودخانه کرج به مساحت ۱۰۶۰ هکتار به شرکت آب منطقه ای استان البرز تحویل داده شد.

قانون آب و نحوه ملی شدن آن مصوب سال ۱۳۴۷ و قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال ۱۳۶۱ است، به لحاظ حفظ سلامت آب شرب مردم استان‌های البرز و تهران و جلوگیری از آلودگی آب و مخاطرات زیست محیطی و پیشگیری از حوادثی همچون سیل در هر نقطه از مسیر رودخانه که با رعایت مقررات از جمله مسائل زیست محیطی امکان استفاده عموم مردم از مواهب خدادادی باشد، شرایط برای استفاده عمومی از حاشیه رودخانه فراهم شود.

اسفند 1400 کلنگ ساخت اولین تفرجگاه عمومی با عنوان «پارکرود» در محدوده شهر کرج به زمین خورد که بر این اساس توسط شهرداری کرج در فاز اول، ۱۸۰۰ متر به مساحت ۱۸ هزار متر مربع در قالب تفرجگاه ساحلی و پیاده راه در حاشیه رودخانه کرج فضاسازی و محوطه سازی انجام شد و رئیس قوه قضائیه در سفر استانی خود به البرز در ۱۷ فروردین سال جاری از مراحل احداث پارکرود بازدید داشت که در خرداد ماه سال جاری مورد بهره برداری قرار گرفت.


کدخبر: 1410