چهارشنبه، 01 آذر 1402 - 09:18

نخستین نشان هنری «سرو ایرانی» امروز اعطا می شود

با هدف تکریم مقام معلم‌های هنر، جایزه ملی آموزش‌هنر تحت عنوان «نشان سرو ایرانی» برنامه‌ریزی و طراحی شده است.

آیین باور- مراسم اهدای این نشان ساعت ۱۴:۳۰ بعد از ظهر امروز اول آذرماه در تالار رودکی برگزار خواهد شد. هفته گذشته بود که محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت ارشادطی نشستی که با حضور دستاندرکاران فرهنگی برگزار شد از رویدادی نام برد که برای نخستین بار در کشور اجرا می شود.اعطای نشان جایزه ملی آموزش هنربا نام «سرو ایرانی» که پوستر آن را نیز کیانوش غریب‌پور طراحی کرده است امروز یکم آذر ماه در تالار رودکی تهران انجام می شود. دکتر سودابه صالحی، حسین میثمی، رامتین شهبازی و محمدحسین ناصربخت داوری نهایی این رویداد را برعهده داشتند. این رویداد از امسال، به صورت سالانه برگزار خواهد شد. برگزیدگان این رویداد در مراسم اختتامیه معرفی و نشان سرو ایرانی دریافت می کنند. 


نشان سرو ایرانی چیست و به چه کسانی اهدا می شود؟

به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت ارشاد با هدف تکریم مقام معلم‌های هنر، جایزه ملی آموزش‌هنر تحت عنوان «نشان سرو ایرانی» برنامه‌ریزی و طراحی شده است که زین بعد هرساله به معلمان، اساتید و مفاخر حوزه هنر اهدا هواهد شد. یکی از اهداف مهم «سرو ایرانی» زمینه‌سازی و ایجاد انگیزه برای معلمانی است که در مراکز آموزش هنری به صورت تخصصی فعالیت فعالیت می‌کنند ببینیم.

 محمد اسماعیلی گفت: بالغ بر هزار نیروی رسمی و قراردادی و حق التدریس در هنرستانهای هنرهای زیبا فعال هستند. تعدادی از آنها را آموزش و پرورش استخدام کرده و بخشی که اغلب مدرسین تخصصی هستند از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده اند؛ معلمان دسته دوم به دلیل نداشتن رابطه استخدامی، به صورت حق التدریس با هماهنگی وزارت ارشاد فعالیت می کنند. یکی دیگر از نکات مورد توجه ما چارت و ساختار سازمانی هنرستان‌ها بود که در همین راستا پست‌هایی در سازمان اداری و استخدامی تصویب شد.

فرایند انتخاب برگزیدگان چگونه بود؟

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری گفت: این فرآیند از خرداد امسال آغاز و فراخوان در سه سطح هنرستان‌ها (سه نفر از هر هنرستان)، سطح استانی (یک مدیر یک مدرس برتر) و سطح کشوری منتشر شد.در میان نفرات معرفی شده ۸۷ پرونده به ستاد مرکزی رسید، نشان «سرو ایرانی» به سه هنرآموز برتر استان، یک مدیر برتر و همچنین دو نفر مدیر شایسته تقدیر و دو نفر مدرس شایسته تقدیر اعطا می‌شود.

همچنین نشان سرو ایرانی به شش نفر از مفاخر ملی آموزش هنر نیز اعطا خواهد شد.  شاخصه‌های مورد توجه در این حوزه، استمرار در فعالیت آموزش، تأثیرگذاری کمی و کیفی در آموزش هنر، تالیف و پژوهش در حوزه آموزش هنر و مواردی از این دست بود که با در نظر گرفتن این مولفه‌ها شش نفر از مفاخر آموزش ملی هنر این نشان را دریافت خواهند کرد. شش نفر از مفاخر آموزش هنر نیز هر سال مورد تجلیل خواهند شد. 

در حال حاضر درسراسر کشور ۶٣ هنرستان هنرهای زیبا دارای مجوز با هشت هزار هنرجو مشغول تعلیم هستند. ۱۲۰۰ مرکز نیز در بخش مراکز مهارتی فعالیت می‌کنند که هر سال سه دوره آزمون برگزار و ۴۰هزار نفر نیز در این دوره‌ها شرکت و در صورت قبولی دیپلم مهارتی می‌گیرند.

 به گفته این مسئول در دولت سیزدهم ۱۵ هنرستان به این آمار اضافه شد که به نوعی رکورد محسوب می‌شود. هدف‌گذاری وزارت ارشاد این است که هر استان حداقل یک هنرستان دخترانه و یک دهنرستان پسرانه داشته باشدکه تا کنون محقق نشده است.


کدخبر: 1412