شنبه، 11 آذر 1402 - 15:33

مدیر عامل صنایع اورامان چوب: تکنولوژی روز و کیفیت برتر، افتخار ماست

اگر موانع موجود از میان برداشته شوند بیش از 150 فرصت شغلی جدید ایجاد می کنیم.

 آیین باور - دکوراسیون و چیدمان داخلی از عصر سنگ تا کنون ذهن بشر خیال پرور را به خود واداشته است به گونه ای که امروز در عصر فوق مدرنیته بیش از بیست دسته بندی برای این هنر همه پسند تعریف شده و تقریبا هیچ مکانی نیست آدمی در آن گام بگذارد که تزئیناتی نداشته باشد.

اولین کارخانه MDF (تخته فیبر با دانسیته متوسط) در سال ۱۹۶۵ در شهر دپوزیت ایالت نیویورک ساخته شد و شاید در آن دوران به دلیل عدم وجود امکانات یا اطلاع از انعطاف این محصول، ایرانیان سازه های چوبی سنتی را ترجیح  می دادند. اما امروز با وجود کارخانه ای چون صنایع اورامان چوب پارس، مصنوعات چوبی ساخته می شود، که مقاومت کردن در برابر آن آسان نیست. این شرکت که کار خود را با واردات آغاز کرده است اینک حرف اول را در کیفیت می زند و نامی شناخته شده درمیان صنعت کاران است. این خوشنامی چیزی نیست که جز در سایه مدیریت قدرتمند حاصل از تجربه بدست آید.

نصیری افشارمدیر کارخانه و شرکت اورامان می گوید: اولین بار محصول خود را با نام تجاری (بارابورد) به بازار عرضه کردیم. اما پیش از تاسیس شرکت از طریق واردات محصولات انگلیس به کشور با این صنعت آشنا و نمایندگی اش را برعهده داشتیم. وجه تسمیه نام کارخانه نیز شرکت orama انگلیس است که درابتدا قرار بود به صورت مشارکتی فعالیت خود را در ایران شروع کنیم، اما پس از تصمیم به تولید مستقل، با افزودن حرف (ن) نام کارخانه به اورامان تغییر پیدا کرد.

این  واحد تولیدی که در شهرک صنعتی اشتهارد فعال و از واحدهای پیشرو صنعت چوب به حساب می آید،اولین سمینارهای مرتبط با این حرفه را با حضورکارشناسان انگلیسی و آلمانی (که ماشین آلات مدرن این کارخانه را راه‌اندازی کرده‌اند)، برگزار، و صنوف صنعت‌چوب کشور را با روش‌های نوین جهان آشنا کرده است.

مهندس افشار می‌گوید: از افتخارات کارخانه این است که سال 1375 ظرف مدت سه ماه مراحل اخذ مجوز و پروانه بهره برداری را طی کردیم و این بالاترین سرعت انجام کاری است که در استان البرز به ثبت رسیده است.

او که رمز موفقیت شرکت را در" کیفیت محصولات" می داند، می‌گوید: با توجه به این که حیطه کار ما صنعت میانی است، هدفمان این است که از نظر کمی و کیفی الگوی تجربه شده کشورهای پیشرو این صنعت را مورد توجه قرار بدهیم. اگرچه درطول زمان برحسب سفارش‌هایی که داشتیم محصول نهایی نیز ارائه داده ایم.

گفتنی است کارخانه اورامان از پنج خط تولید تشکیل شده است. 

خط اول :"بست فورمینگ" یا صفحات MDF که به صورت شاخه ای در دکوراسیون منازل کاربرد دارد.

خط دوم: تولید نئوپان و MDF ملامینه که عموما درهای کابینت را با آن می‌سازند. 

خط سوم: ساخت دکوراسیون داخلی به ویژه بدنه کابینت که محصولات مورد نظر را از خط ملامینه خودمان تامینه می‌کند و مرحله خورد‌کردن و سایز‌کردن در این خط انجام می‌شود . 

 افشار درباره کاربرد خط سوم تولیدات این کارخانه می گوید: از خطوط پرکاربرد است و با توجه به کاربردهای متنوع خط بدنه سازی، هر آنچه از میز و کمد و دراور و تخت و زیرتلویزیون و غیره در دکوراسیون و چیدمان منزل و محیط کار نیاز باشد پشتیبانی می‌کند. از جمله میزکنفرانس و اداری و پارتیشن بندی شرکت فارمد پلاست را با همین خط تولید انجام داده ایم که در نوع خود کم نظیر است و طراحی پیچیده ای دارد. 

 همچنین سازه هایی در برج دوقلوی کیش، ساختمان آ. اس. پ تهران، سالن آمفی تئاتر برج میلاد، از جمله پروژه های موفق و مطرح شرکت اورامان است . 

مهندس افشار خود در این باره می گوید: هرچه کار چالش های بیشتری داشته باشد، علاقه بیشتری برای ورود به آن داریم. 

خط چهار یا در سازی : تمام محصولات Out door , indoor را می سازد 

خط روکش کاری pvc : در این مرحله درهایی با روکش پی وی سی pvc  تولید می‌شود.

مدیر شرکت صنایع اورامان چوب پارس دراین باره می گوید: پرس ممبران ما در ایران منحصر به فرد است. زیرا انجام آن دستگاه خاصی می خواهد. در کل‌جهان فقط پنج عدد از این دستگاه تولید شده که یکی از آنها در اختیار ماست. دستگاه  مورد نظر قادر است روکش pvc را در عمق های بسیار زیاد و در شرایط خاص پرس و حک کند در واقع  تمام تراش های cnc ایجاد شده روی MDF را روکش می کند.

افشار با معرفی فعالیت های کلی این شرکت و چرخه توزیع و فروش محصولاتش می گوید: مجموعه اورامان فابریکیشن است یعنی محصول خام را از شرکت مادر می‌گیرد و تبدیل می کند به محصولی که در منازل مورد استفاده قرار می گیرد. عموما محصول ما را کالای ما در تمام ایران توزیع می شود. بنکدارها می‌خرند و با درصد و سود بیشتر از خودمان هم می فروشند. در گذشته به کشورهای اطراف و همسایه صادرات داشته ایم البته در حال حاضر به دلیل پیچیدگی هایی که وجود دارد موقتا صادرات قطع شده، در حال مذاکره هستیم تا محصولاتمان را به بازار صادرات برگردانیم. 

وی می افزاید: خوشبختانه کلیه مواد اولیه مورد نیاز ما به ویژه سه چهار سال اخیر، داخل کشور تولید می شود . شرکتهایی به بازار ورود کرده اند که مواد مورد نیاز ما را تولید می‌کنند. البته در بخش ابزار یراق نیازمند وارداتیم.صنعت دکوراسیون دنیا روزانه تغییرمی‌کند و به دلیل طرح‌های مدرن و نیاز روز دنیا، ابزار و یراق جدید تولید می شود . مقوله ای بسیار جذاب است که دسترسی به آن آسان نیست. گران است و طراحی های وابسته به آن هنوز در ایران همه گیر نشده است. 

کلام آخر : 

در تولید صفحه کابینت ما نفر اول کشور هستیم و رقیبی نداریم . با جرات می‌گویم که در کمیت و کیفیت منحصر به فردیم . 

آمار تولیدات ما در صفحه کابینت رکورد رقم 15-17 هزار صفحه در ماه را زده است . در بخش بدنه کابینت پروژه 600 واحدی برج دوقلو های‌کیش را در عرض 4 ماه به اتمام رساندیم که از نظر سرعت درکابینت سازی بسیار بالاست . پروژه ساخت 12 هزار لنگه در  indoor شرکت کیسون را عرض یکماه تولید و انجام دادیم .

کار چوب و دکوراسیون فشن است هدف و دلیل موفقیت ما روزآمد بودنمان است .سفارش‌هایی انجام داده ایم که با طراحی های روز دنیا مطابقت دارد. همواره تلاش می کنیم با تغییرات روز در طراحی و تکنولوژی جلو برویم.

پرسنل ما در گذشته بسیار پرتعداد بود. یکدوره توقف تولید منجر به ترک نیروهای کار شد. البته مجدد کارخانه را اورهال و ری نیو کرده ایم و جذب نیرو خواهیم داشت و امیدواریم برای سال آینده در صورت رونق اقتصادی چنانچه مشکلات فنی قطع آب و برق و گاز نداشته باشیم، بین 150 تا 200 نفر جذب کنیم. 

جذب نیروی‌کار مناسب بسیار مشکل است.البته برخی همکاران ما از نوجوانی در کنارمان بوده اند تا امروز که به عنوان نیروی تحصیلکرده  و متخصص و به دلیل ارقی که دارند همچنان با ما کار می کنند. 

آدرس های ارتباطی صنایع چوبی اورامان

 (@oraman_wood)

آدرس کارخانه : شهرك صنعتی اشتهارد فاز1خ حافظ غربی نبش تنگستان

آدرس دفتر مرکزی : سهروردی شمالی جنب مسجدحجت پ 172 واحد5



کدخبر: 1433