سه‌شنبه، 14 آذر 1402 - 10:41

پت آینده : طاووس

پای طاووس هم به پرنده فروشی ها باز شد

دشمن طاووس آمد پر او ای بسی شه را بکشته فر او

آیین باور - فروش  طاووس در پرنده فروشی میانجاده! سوژه ای بود که یکی از همکاران خبرنگار، اتفاقی حین عبور از این منطقه رصد کرد. اما رصد و کنترل واقعی و جدی برعهده مسولانی است که حیوان فروشی و توله کشی و برده سازی جنسیتی حیوانات و حقوق آنها را جدی نمی گیرند. و فقط داشتن  پت را بدون دلایل منطقی رد می کنند. شکایات حیوانات و سرپرست آنها در موارد محتلف معمولا به جایی نمی رسد چون قانون حمایت از حیوانات نداریم  پس تعجب نداردکه شهردارکرج  باغ پرندگان پارک‌چمران و سافاری پارک‌محیط‌بان  را تعطیل می کند، بدون آنکه نگران آوارگی جانوران و زیستمندان باشد. این طاووس بهبند کشیده شده در کنار یک مرغ بخت برگشته دیگر ، یک نمونه از عوارض چنین غفلت هایی است. طاووس که سهله فردا  عقاب طلایی و  گوزن‌زرد اروپایی و  کرکس هم خواهند فروخت . البته اضافه کنیم روباه دیگر حیات وحشی که آزادراه شمالی به سمت شهر کیش داد!


هرگونه خرید و فروش پرنده زینتی در داخل شهرتهران ممنوع است در شهرکرج هم احتمالا باید همینگونه باشد، اما نشنیده ام برخورد قاطعی جایی صورت بگیرد. مدیرکل سابق محیط زیست البرز مهندس حکیمی که سابقه فعالیت  درحیات وحش داشت در صورت اعلام چنین مواردی به سرعت ورود می کرد اما طی چند تماس تلفنی و ارسال پیام موفق به جلب توجه مدیر کل فعلی نشدم.

با پیشرفت صنعت جوجه کشی و پرورش پرنده های مختلف، محبوبیت طاووس نیز تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. متاسفانه اگر این پرنده زیبا حمایت نشود سرنوشت مرغ و خروس را پیدا می کند. اما فروش در پرنده فروشی های سرمیانجاده و امثالهم مقوله ای دیگر است مردم این جاندار قیمتی را به خانه می برند و به عنوان پت خانگی استفاده می کند و  سرنوشتش از اینک غم انگیز است. طاووس در کشور هند تحت عنوان پرنده ملی نیز شناخته می شود و ارزش معنوی بالایی دارد. زیباترین قسمت طاووس را می توان دم آن در نظر گرفت که بسیار بلند بوده و از انواع رنگ زیبایی برخوردار است. طول دم طاووس نر در حدود 1.5 متر بوده و ارتفاع کلی پرنده به 90 تا 120 سانتی متر میرسد. می تواند 20 الی 26 سال عمر کند و وزن آن در حدود 5 الی 6 کیلوگرم می باشد. طاووس در آواز خواندن مهارت چندانی ندارد. طاووس می تواند سالانه 9 تا 12 تخم نطفه دار تولید کند. طاووس ماده می تواند از 2 سالگی تخم گذاری را شروع نماید و گونه نر نیز تنها یک سال بعد از ماده به بلوغ کامل می رسد. فصل جفتگیری طاووس از ابتدای بهار شروع شده و تا ماه های اول پاییز ادامه پیدا می کند.


چند سال پیش که هیچ گونه و نژاد از طاووس در ایران وجود نداشت، هزینه های سنگینی در کشور هایی چون هندوستان و ترکیه در نظر گرفته شد و اکنون ایران یکی از پرورش دهنده های بزرگ طاووس به شمار می رود.

 بیشتر پرنده ها برای جفت گیری تنها یک ماده را انتخاب می کنند و این درحالیست که طاووس ها به صورت چند همسری زندگی می کنند و همین امر باعث شده تولید مثل و افزایش تعداد گله در آن ها به امری آسان تبدیل شود.اکثر مراجع عظام تقلید، به دلیل تصریح روایات و یا به دلیل داشتن علامت پرندگان حرام گوشت، طاووس را از حیوانات حرام گوشت دانسته و خوردن گوشت آن را، حرام می دانند.


مورد مشابه آن فروش سر گنجشک است که تصویرش را در زیر می بینید!

می گویند.خوردن گوشت گنجشک حلال است به شرطی که طبق موازین اسلامی شکار شده باشد و مشکلی نخواهد داشت.واقعیت این است که مغز سر گنجشک برای تقویت قوای جنسی بسیار مناسب بوده و در افزایش میزان اسپرم مردان تاثیر گذار است .اما آیاعلم پزشکی انقدر درمانده شده که باید نسل این پرندگان زیبا مفید و کوچک را هم چون دیگر گونه ها در طبیعت وربیاندازیم؟
گنجشک‌ها موجودات باهوشی هستند و برای گریز از دست دشمنان خود به شهرها و دامن انسان‌ها پناه آورده‌اند چون می‌دانند که عقاب‌ها در شهرها زندگی نمی‌کنند از سوی دیگر گنجشک هر منطقه با لهجه همان منطقه آواز می‌خواند بنابراین اگر دو گنجشک با لهجه‌های متفاوت در یک قفس باشند جفت‌گیری نمی‌کنند. گنجشک ها یک پایه حیات را تشکیل می دهند گنجشک ‌ها را نزدیکترین حیوان وحشی به انسان توصیف می‌ کنند، ۲۰ مارس مصادف با ۳۰ اسفند روز جهانی گنجشک نامگذاری شده، روز جهانی گنجشک (World Sparrow Day) یک ابتکار بین ‌المللی است و توسط انجمن طبیعت جاودان هند و با همکاری بنیاد عمل اکو - سیس فرانسه و چند سازمان‌ ملی و بین ‌المللی دیگر در جهان شکل گرفته است. تعداد گنجشک ها در طول یک سال به حدود پنج میلیون نیز می رسد ما همه اینها در پایان سال از بین می روند، مثلا از یک مجموعه ۱۰۰ هزار گنجشکی شاید یک یا دو گنجشک باقی بماند و بقیه فدای موجودات دیگر می شوند بنابراین پایه حیات و انرژی را تشکیل می دهند.

کدخبر: 1436