سه‌شنبه، 14 آذر 1402 - 11:04

پایش مستمرحلقه دره

پس از 30 سال ؛13 لاکن شیرآبه خشک شد

13 لاکن شیرآبه پس از 30 سال خشک وکاهش ۹۰ درصدی شیرآبه‌های زباله مشهود است.

آیین باور_ رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج از وکاهش ۹۰ درصدی شیرآبه‌های زباله خبر داد. ساماندهی وضعیت حلقه دره اگرچه زمان بر است و دهه ها طول می کشد عوارض آن از زمین زدوده شود در حد توان در حال انجام است . محمدرضا خسروی رئیس سازمان مربوطه نیز در این زمینه گفت:13 لاکن شیرآبه پس از 30 سال خشک شده است.

 وی با اشاره به اینکه کلاس‌های آموزشی ویژه نسل جوان در راستای تبیین فرهنگ تفکیک زباله ها در مدارس تحت عناوین مختلف «مهر پاک»، «سفیران پاکیزگی» و «سه شنبه های آموزشی» و ... برگزار شده است، افزود: ضمن جمع آوری چرخ دستی ها، خودروهای ملودی به منظور جمع آوری پسماندهای خشک شهروندان در سطح مناطق تعبیه و راه اندازی شدند.سعی برآن است فرهنگ تفکیک زباله از مبدا را در خانواده‌ها نهادینه کنیم.

 تولید کود از زباله‌ها 

خسروی گفت: تولید کود در کارخانه پسماند شهرداری کرج در حلقه دره در حال انجام است. برای حلقه دره برنامه داریم تا روز به روز از ظرفیت آن استفاده کنیم. سعی دارم در این مسیر به حداکثر ضوابط زیست محیطی دست پیدا کنیم. حوضچه‌های شیرآبه خشک شدند.

 او افزود: این حوضچه با روش‌‎های دانش بنیان خشک شدند. تعداد حوضچه‌های ایجادی 13 لاکن بودند. این اقدام پس از 30 سال به همت کارشناسان و نخبه‌های علمی استان البرز در دستورکار قرار گرفت و خوشبختانه نتیجه بخش بود. رییس سازمان مدیریت: این امر باعث شده تا بخشی از بوی نامطبوع که اهالی کیانمهر را آزار می داده است، برطرف شود. 

بر اساس چکیده یک مقاله، از آغاز زندگی بشر تاکنون تولید پسماند جز جدایی ناپذیر زندگی او بوده و تولید آن معضلات مختلفی را بر محیط زیست تحمیل کرده است؛ با صنعتی شدن جوامع و افزایش نیازهای انسان تولید مواد زائد افزایش یافته و سلامت انسان و محیط زیست با خطر جدی رو به رو شده است .

پسماندها در سال‌های متمادی بدون توجه به اصول علمی و در نظر گرفتن مبانی حفظ و حراست از طبیعت با بی توجهی در محیط رها شده‌اند. خطرات محیط ناشی از فقدان سیستم مدیریتی مناسب و نبود قوانین و مقررات کافی، از مشکلات اساسی کشور است که در کلانشهرها و مراکز بزرگ جمعیتی با ابعاد گسترده‌تری نمود پیدا کرده است؛ در این میان نیاز است تدابیر ویژه در خصوص مدیریت اصولی و سازگار با محیط زیست این حجم از پسماند مد نظر قرار گیرد. نتایج حاصل از بررسی متون مرتبط نشان می‌دهد که در مدیریت پسماند نیاز است مواردی همچون ایجاد و توسعه سطل بازیافت در سطح شهر، فرهنگ‌سازی در خصوص بازیافت زباله‌ها، ملزم ساختن صنایع برای اختصاص بخشی از سود خود به مدیریت پسماند و بهره‌گیری از مشارکت شهروندان و بخش خصوصی در این حوزه مورد توجه قرار گیرد. البته دستیابی به اصول مدیریت پسماند نیازمند بررسی نمونه‌های موفق است چرا که زمینه مناسب برای شناسایی الگوها و چگونگی مدیریت پسماند را فراهم می‌سازد. بدین منظور نوشتار حاضر در پی بررسی تجارب جهانی اصولی مدیریت پسماند است تا دید جامع در خصوص شیوه برخورد با پسماند حاصل شود و از این اصول متناسب با شرایط ایران در راستای دست‌یابی به راهکارهای مؤثرتر بهره برد.

 استان مهاجر پذیر البرز نیز در این مسیر اقدام های درست و غلطی را پشت سر گذاشته است که در این میان لازم است به مرکز دفن زباله حلقه دره اشاره کرد، محیطی که در پی نبود زیرساخت‌های کافی و برنامه ریزی نامناسب از زمان آغاز فعالیت تا به امروز انتقادهای متعدد عملکردی را همراه با زباله ها دفن کرده است.

 حلقه دره کجاست؟ 

مرکز دفن زباله حلقه دره با مساحتی بالغ بر ۱۵۳ هکتار در نزدیکی فرودگاه بین المللی پیام‌ قرار دارد؛ این منطقه که سال هاست به عنوان مرکز دفن زباله‌های شهرستان کرج، شهرهای اطراف و به گفته برخی منابع استان‌های هم‌جوار نیز شناخته می‌شود، روزانه بیش از ۱۲۰۰ تن زباله را در خود جای داده و بوی بد و‌ شیرابه‌های حاصل از آن فضای کیانمهر و محیط زیست مناطق اطراف را پر کرده است. این مرکز بار زباله ۳ میلیون جمعیت استان البرز را به دوش می‌کشد و روش‌های سنتی در آنکه بیشتر شامل دفن زباله می‌شود، البته که با افزایش جمعیت و همچنین رشد مهاجرت پذیری البرز متعاقبا تولید زباله، دفن و دپوی آن نیز در حلقه دره رو به افزایش بوده و از طرفی ناتوانی دستگاه‌های متولی در تفکیک زباله از مبدأ این مشکل را دو‌چندان کرده است


کدخبر: 1437