شنبه، 25 آذر 1402 - 10:14

سلاجقه خطاب به اشتهارد: تصفیه پساب شهرک قابل اغماض نیست

تصفیه پساب شهرک صنعتی اشتهارد اصلاح نشود، هیچ مماشاتی در کار نخواهد بود

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه روزانه بالغ بر ۴ هزار متر مکعب فاضلاب صنعتی در این شهرک تولید می‌شود ، گفت: این موضوع حیات مردم را مختل کرده لذا اگر تمکین نکنید و روند تصفیه پساب اصلاح نشود، هیچ مماشاتی در کار نخواهد بود.

سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در سفر استانی هیئت دولت به البرز با حضور در شهرستان اشتهارد ضمن بررسی مشکلات زیست محیطی شهرک بهارستان اظهار داشت: روزانه بالغ بر 4 هزار متر مکعب فاضلاب صنعتی در این شهرک تولید می‌شود که پس از سرریز شدن به رودخانه شور پس از  صدها کیلومتر با زهکش به تالاب مرده قم می‌رسد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استان البرز را نه می‌توان از تهران تفکیک کرد و نه اینکه به عنوان پایتخت به آن نگاه کرد. البرز علیرغم مساحت کوچک، ظرفیت درآمدی بالا و رشد جمعیت و مهاجرت‌های محیط زیستی فراوانی دارد.

‌وی با بیان اینکه بوی ناشی از خروجی پساب‌، خاطر مردم را آزرده کرد و آلودگی ناشی از آن، منابع آب و اراضی کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: در بازدید از محل تصفیه‌خانه شما تخلفات متعددی مشاهده شد که باید در اولین زمان ممکن اصلاح شود. ما هم در این مسیر پای کار هستیم و صندوق ملی محیط زیست می‌تواند در بحث مالی کمک کند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه رویکرد دولت این است که تولید متوقف نشود، لذا پیش از ورود دستگاه قضا و پلمب واحد، رویه را اصلاح کنید، تصریح کرد: این موضوع حیات مردم را مختل کرده لذا اگر تمکین نکنید و روند تصفیه پساب اصلاح نشود، هیچ مماشاتی در کار نخواهد بود.لینک ویدئو

وی با اشاره به آلایندگی‌های ناشی از شهرک‌های صنعتی اشتهارد گفت: شهرک صنعتی اشتهارد چند صد کیلومتر زمین و آب را تا رودخانه شور از بین ‌می‌برد که این قابل پذیرش نیست و باید نهایتا تا پایان سال، این آلودگی متوقف شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم که از ابتدای سال 1403، یک قطره از این پساب‌ وارد رودخانه شور شود. در این رابطه، بحث اعتبارات لازم را در دولت مطرح می‌کنم و همچنین می‌توانیم صندوق ملی محیط زیست را نیز پای کار بیاوریم.

معاون رییس جمهور گفت:  باید طرح جامع  محیط زیستی برای شهرستان و برای کل استان آماده شود.

سلاجقه با بیان اینکه بارگذاری صنعتی در اشتهارد 5،6 برابر متوسط کشور است، هشدار داد: ظرفیت محیط زیستی شهرستان دیگر کشش بارگذاری سنگین مانند فولاد را ندارد و اگر قرار به بارگذاری باشد، تنها مواد غذایی و... قابل قبول است.

وی بیان کرد: ازدیاد چاه‌های غیرمجاز نیز دیگر مشکل این شهرستان است که باید توسط وزارت نیرو، آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای رسیدگی شود‌.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خوشبختانه سفر اول رییس جمهور به استان البرز پربرکت بوده و این استان 60 تا 70 درصد اعتبارات استانی را دریافت کرده است، گفت: مردم باید نتیجه این سفرها را در زندگی خود ببیند و اجازه نمی‌دهیم برخی سو مدیریت‌ها، ماحصل سفرهای استانی را زیر سوال ببرد.

معاون رییس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: بنده به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور در اینجا هستم تا تمام موارد حاکمیتی را پیگیری کنم و نه فقط محیط زیست.

کدخبر: 1473