یکشنبه، 26 آذر 1402 - 12:31

کاخ سلیمانه وسعت می یابد

در راستای تکمیل مرمت و توسعه امکانات گردشگری بخشی از حیاط دانشگاه کشاورزی به مجموعه کاخ افزوده می شود.

آیین باور_ مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به همکاری دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی تهران در راستای احیا و ساماندهی بنای ارزشمند کاخ سلیمانیه گفت: براساس توافق صورت گرفته  بخشی از حیاط بنا که در تملک آنهاست است، به مجموعه کاخ سلیمانیه افزوده می شود.

رحیم خاکی گفت: در این بخش از حیاط بنا یک استخر با دیوارهای آجری، به قرینه سمت دیگر حیاط بنا وجود دارد که در کاوش‌های باستان‌شناسی چند سال قبل  اداره کل میراث فرهنگی استان آشکار شد. از این استخر در راستای احیای کامل محوطه این بنا استفاده خواهد شد. 

خاکی افزود: همچنین ضمن تکمیل زیرساخت‌ها، رمپ ويژه معلولین نیز طراحی و اجرا می شود که از نیازهای اساسی مجموعه است.

وی در روند بازگشایی موزه تصریح کرد: تکمیل عملیات مرمتی و الحاق حیاط و محوطه‌سازی نیازمند اعتبار است که‌ درخواست داده ایم.

بنا متعلق به دوره قاجار است در بافت مرکزی شهر کرج داخل پردیس کشاورزی در ضلع جنوبی و در میان باغ بزرگی قرار دارد. مجموعه کاخ سلیمانیه در بین سالهای ۱۲۲۴ و ۱۲۲۷ هجری قمری به دستور فتحعلی شاه قاجار در یکی از منزلگاه های حد فاصل تهران و چمنگاه سلطانیه زنجان در ییلاق خوش آب و هوای کرج ساخته و بعدها به نام پسرش سلیمان میرزا حاکم منطقه کرج سلیمانیه نام گذاری شد.

این اثر در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۲۷ با شمارهٔ ثبت ۳۷۰ به‌عنوان یکی از میراث ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

کدخبر: 1474