شنبه، 02 دی 1402 - 13:22

هم اندیشی خدمات الکترونیک قضایی استان برگزار شد

ناآگاهی دفاتر زمینه ساز پرونده‌ واهی می شود

تبیین بایدها و نبایدهای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در استان البرز

آیین باور_ نشست هم‌اندیشی با مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان البرز با حضور 46  نفر از مدیران و کارکنان دفاتر استان و به میزبانی دادگستری کل استان البرز برگزار شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز گفت: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با هدف توسعه قضایی و دسترسی آسان مردم به خدمات قضایی راه‌اندازی شده اند تا رسیدگی به دادخواست‌ها و شکایات را سرعت بخشند، زیرا تعداد زیادی از مؤلفه‌های اطاله دادرسی با سازوکارهای دفاتر مذکور، حذف شده است.

فرید نجف‌نیا افزود: در برخی از موارد عدم تخصص و تسلط کافی کارکنان دفاتر به امور حقوقی و عدم اطلاعات کامل درخصوص عناوین مجرمانه و دعاوی، موجب ثبت پرونده با عنوان اشتباه و طی مسیر نادرست می‌شود که این موضوع، در اطاله دادرسی و همچنین افزایش تعداد پرونده‌های قضایی سهم قابل توجهی دارد.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز افزود: برخی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌توانند زمینه ساز تولید پرونده‌های واهی و بی‌اساس باشند و عدم توجه و دقت در این زمینه، ممکن است منجر به تحمیل هزینه‌های اضافه به شهروندان، عصبانیت، خشم، بی‌اعتمادی مردم به دستگاه قضایی، ایجاد تنش بین ارباب رجوع و کارمندان، شلوغی مراجع قضایی شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: ارائه مشاوره‌های حقوقی رایگان در این دفاتر، نظارت مدیران دفاتر بر عملکرد کارکنان، پرهیز از ثبت عناوین اتهامی متعدد و واهی درخصوص یک پرونده و ارائه محصولات اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و پیشگیرانه در دفاتر مذکور، می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته باشد.


کدخبر: 1478