سه‌شنبه، 26 دی 1402 - 13:51

فرونشست مخاطره انسان برروی زمین است

امروز فرونشست به یک مخاطره انسانی تبدیل شده و ناشی از برداشت بی‌رویه آب است.

آیین باور - توجه ویژه به آبخیزداری و آبخوان داری یکی از راه های عبور از بحران آب است که مدیرکل منابع طبیعی البرز در میزگرد تلوزیونی برنامه "حرف مردم" به آن پرداخت.

اصغر بیات در این گفتگو عنوان کرد: بیات با اشاره به اینکه در دنیا فرونشست بیش از چهار میلیمتر بحرانی است، اظهار داشت: ایران در شرایط فوق بحرانی از این نظر قرار دارد.

وی تصریح کرد: رشد جمعیت و توسعه صنعت مصرف آب را در بخش شرب و صنعتی بالا برده است، البته از تغییر اقلیم هم نباید غافل شد.

مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: میزان بارش در البرز در سال جاری ٦٠ میلیمتر بوده است اما در بلندمدت و در همین بازه زمانی  ١٣٣ میلیمتر بوده که با این حساب ٦٠ درصد کاهش بارش را شاهد بوده ایم . وی در ادامه گفت این در شرایط است که میانگین بارش سالانه در کشور ما یک سوم میانگین جهانی است و در عوض تبخیر و تعرق سه برابر میانگین جهانی است . 

بیات افزود: برای مقابله با بی آبی و کم آبی مدیریت منابع آب سطحی باید در البرز جدی گرفته شود که سازه‌های مکانیکی و اقدامات بیولوژیک آبخیزداری و اجرای برنامه های آبخوانداری  در دشت ها در این زمينه موثر است.

وی اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای با بسیج سازندگی منعقد شده که ار این اساس طی سه سال ٢٢۵ هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تصریح کرد: اقدام مذکور ١٧۵ میلیون متر‌مکعب تولید آب به همراه خواهد داشت.در ١٠ سال گذشته هم از ١٤٠ هزار هکتار عملیات آبخیزداری ١٠٠ میلیون متر‌مکعب استحصال آب شده است.


کدخبر: 1500