یکشنبه، 01 بهمن 1402 - 20:57

دریاچه مصنوعی مجوز زیست محیطی ندارد

به دلیل برخی مسائل فنی در مسیر احداث این طرح، اختلاف میان شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای البرز وقفه ایجاد کرد.

مدیرکل محیط زیست استان البرز درپاسخ به این پرسش که تاثیرات زیست محیطی ساخت دریاچه مصنوعی در ورودی شهر کرج را چگونه ارزیابی می کند گفت: این دریاچه تاکنون مجوزی از سوی این اداره کل دریافت نکرده است. 

دکتر درگی امروز اول بهمن 1402در جمع خبرنگاران افزود:حدود پنج سال پیش گزارشاتی بدست ما رسید، مطالعه شد و نظر دستگاه های مختلف را هم گرفتیم. برای ما نظر شرکت آب منطقه ای مهم بود . پرونده را جمع بندی کرده و برای سازمان مرکزی  فرستادیم، آنجا هم بررسی شد و گفتند نظر وزارت نیرو معتبر و الزامی است. لذا فعلا برای این پروژه نمی توانیم مجوزی صادر کنیم تا آنها موافقت نکنند.

درگی افزود: یکی از اجزای اصلی کمیته ی بررسی پروژه مشمول ارزیابی، در مسائل زیست محیطی وزارت نیرو است یعنی پروتکل سازمان محیط زیست  است که بدلیل اهمیت مسئله آب حتما باید سازمان  موافقت بکند و در جلسه هم حضور داشته باشد.

 وی همچنین تصریح کرد: پنج سال ست پروژه راکت مانده یعنی گزارش آن رفته سازمان مرکزی، سازمان مرکزی هم بدلیل عدم موافقت وزارت نیرو عملا آن را از دستورکار خارج کرده است. استان بشدت به دنبال ایجاد دریاچه است و از ما هم خواسته شده پیگیری مسئله باشیم و مجوز آن را از سازمان مرکزی بگیریم. اما در حال حاضر  و تا این لحظه هنوز مجوزی صادر نشده است.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز از اوایل دهه ۹۰ شهرداری با هدف ساماندهی رودخانه کرج به ویژه در حد فاصل اتوبان تهران- قزوین که به محیطی نازیبا و ناایمن تبدیل شده بود، پیشنهاد احداث مجموعه‌ای تفریحی و گردشگری با عنوان دریاچه مصنوعی البرز را ارائه کرد. به دلیل برخی مسائل فنی در مسیر احداث این طرح، اختلافی میان شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای البرز به وجود آمد که منجر به طولانی شدن روند اجرای آن شد. پس از ارائه گزارشی از سوی شهرداری کرج، آب منطقه ای البرز و دیگر مسئولان مرتبط با موضوع مقرر شد شرکت آب منطقه ای استان نسبت به اخذ مجوزهای لازم از وزارت نیرو اقدام کند. همچنین مقرر شد در راستای همکاری با شهرداری کرج، اداره کل حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند.


کدخبر: 1514