پنجشنبه، 09 فروردین 1403 - 11:07

یادداشت

از کرج چه می دانیم؟

کرج هم مترو درون شهری هم دارد هماهنگی مانور پدافند غیرعامل مترو


بسیاری از شهروندان کرجی فکر می کنند تنها مترویی که در کرج فعال است مترویی خط ۵ تهران است که از گشهر و محمدشهر و فردیس کرجی ها را به تهران می برد اما خوب است همشهریان کرجی ما بدانند که درون شهر کرج هم بالاخره مترو هر چند محدود افتتاح شده است.

پس از گذشت ۲۰ سال با تلاش مجموعه مدیریت شهری کرج مترو کرج  بالاخره راه‌اندازی شد و این شهر هم جزو کلانشهر های دارای مترو شد.

شهر کرج به عنوان ششمین شهر کشور است که مترو در آن فتتاح شده است. البته در حال حاضر با یک رام قطار اولویت فاز یک خط دو قطار شهری کرج در ۳  ایستگاه ۴۵ متری گلشهر، سه راه گوهردشت  و آیت الله طالقانی به صورت آزمایشی  فعالیت می کند.

البته باید گفت برای بهتر شدن پروژه قطار شهری کرج  در دراز مدت بابت فعال شدن هر دو خط  متروی آن نیاز به ۱۰ رام قطار است. همچنین در برنامه‌های کوتاه مدت برای اتصال به ایستگاه شهید سلطانی نیاز به تهیه سه رام قطار به صورت CBU است.

یکی از اهداف مهم مدیریت شهری کرج اتصال ایستگاه آیت الله طالقانی به ایستگاه شهید سلطانی است که مترو داخلی کرج را به متروی تهران متصل کند، تحقق این مهم نیازمند  چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی است و امید می رود با حمایت و کمک دولت ایستگاه‌های بیشتری در سطح شهر کرج فعال شوند و رام قطار های بیشتری در ساعات بیشتری به مردم خدمات بدهند.

اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن این ایستگاه حدود ۱۵۰ میلیارد  است و تمام سعی و تلاش مدیریت شهری کرج این است که به‌شرط تأمین منابع آن از سوی دولت در افق این دوره، خط ۲ قطار شهری به خط ۵ متروی تهران متصل شود.

در این زمینه شهردار کرج گفته است: عملیات روسازی و ریل گذاری شش کیلومتر دیگر از خط دوی قطار شهری کرج به پایان رسیده است. تلاش‌ها بر این است تا خط ۲ قطار شهری کرج در آینده نزدیک به خط ریلی صادقیه تهران متصل شود.

در حال حاضر عملیات احداث قطعه دوم خط ۲ قطار شهری کرج به طول رفت و برگشت حدود ۹ کیلومتر بین چهارراه طالقانی و میدان شهید سلطانی کرج در حال انجام است. علاوه براین، ۸۰ درصد ایستگاه شهید سلطانی کرج اجرا شده و مابقی نیز تکمیل خواهد شد. پیش بینی می‌شود تا سال آینده این میزان به ۱۲ کیلومتر برسد. اکنون تیم‌های فنی – مهندسی و کارگری به طور شبانه روزی در حال تکمیل بخش‌هایی از خط ۲ قطار شهری کرج هستند.

با توجه به وضعیت آلودگی هوا و گره ترافیکی، خط دو قطار شهری کرج می‌تواند با تزریق مالی و کار هدفمند، شهروندان را ظرف حدود ۱۲ دقیقه به مقصد برساند.

یادداشت اختصاصی / از کرج چه می دانیم؟  

فواد شمس


کدخبر: 1602