دوشنبه، 24 اردیبهشت 1403 - 19:16

یادداشت سردبیر:

برای دستکندهای تاریخی اشتهارد نگرانم

اشتهارد زیباست ، گم نام و ناشناخته ...

آیین باور - برای دستکندهای تاریخی اشتهارد نگرانم زیرا واگذاری آن به بخش خصوصی در سکوت خبری رخ داد، شنیده ها حاکی از اقدام مستقیم  ضرغامی وزیر ارشاد از تهران است. یعنی اصلا  اداره‌کل میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی استان البرز را ورود نداده اند!!!

برخی بناهای تاریخی به منظور احیا و مرمت و توسط صندوق احیا و مرمت اماکن تاریخی به بخش خصوصی واگذار می شوند تا ضمن بهره برداری اقتصادی از درآمد حاصله زیر نظر میراث فرهنگی به مرمت و نگهداری مکان مورد نظر تخصیص داده شود. صندوق  تعیین کننده بهره بردار است و ضوابط و قوانین سخت گیرانه ای دارد.

اما چرا نگران محوطه دستکندهای تاریخی اشتهارد هستم زیرا علی رغم اینکه ثبت میراثی شده اما هنوز لوح ثبتی اش نیامده،  پس چگونه به بهره بردار تحویل داده شده است؟ آنهم در شرایطی که  عرصه حریم محوطه باستانی هنوز رسما تعیین نشده، پس واگذاری غیر قانونی است. یعنی صندوق، نمی تواند چنین اقدامی را انجام بدهد. 

 به گوشم رسیده اکتشافاتی هم بدون اطلاع واحد باستانشناسی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز انجام شده که آنهم خبری نشده بنابراین موضوع را پی گیری کرده و منتظر پاسخگویی و شفاف سازی مسئولین مربوطه هستم.

برای آن دسته از علاقمندانی که اطلاع چندانی از محوطه تاریخی دستکند اشتهارد ندارند یاد آوری می کنم  این بناهای زیبا میان  روستاهای «صحت آباد» و «قشلاق دایلر» اشتهارد واقع شده اند.به لحاظ زمین‌شناسی مستقر برکوه‌های سنگی هستند که حالت گنبدی شکل دارند. نوعِ خاک محل قرارگیری این پروژه به‌گونه‌ای است که کندن خاکش راحت‌تر از سنگ‌های سخت‌تر دیگر است.

تاکنون حدود ۱۳ تا ۱۴ بنای صخره‌ای مجزا در کنار همدیگر اما بافاصله‌های دور و نزدیک در آن محل شناسایی‌شده است.بقایای سفالی که قبلا در این منطقه یافته شده  بیشتر متعلق به دوران اسلامی و اواخر سده‌های سوم و چهارم است.


کدخبر: 1705