دوشنبه، 24 اردیبهشت 1403 - 19:31

پیگیری یک مطالبه؛

جریان انحرافی مانع آبادی محوطه تاریخی دستکند است

اگر محوطه را واگذار نمی کردیم کارگاه زغال سازی می شد.

آیین باور - کارشناس میراث فرهنگی استان البرز به منظور روشنگری  وقایع رخ داده پیرامون محوطه دستکند اشتهارد و نحو واگذاری مجموعه پاسخ غیر رسمی و دوستانه ای ارسال کرده که متن آن را در زیر می خوانید. وی ارسال پاسخ رسمی یا تدارک تور رسانهه ای بازدید از مجموعه به منظور شفاف سازی نحوه واگذاری را  به زمانی بسیار نزدیک محول کرد.

درود سرکار خانم کلاهی با توجه به افتخار آشنایی با سرکار در طی ده سال اخیر شما را ابتدا به عنوان انسانی نیک و شریف و سپس به عنوان خبرنگاری دلسوز و دغدغه مند میراث می شناسم .بدون تردید این پست شما هم به خاطر دغدغه های میراثی و هم خبرنگاری شماست.با توجه به اینکه در شناسایی این اثر حضور داشتم و پرونده ثبت ملی مجموعه معماری دستکند اشتهارد توسط بنده انجام شده چند نکته را عرض می کنم .

 بار نخست سال نود و چهار پرونده به وزارت میراث ارائه و برگشت داده شد و طی دفعات بعدی که به  وزارتخانه ارسال و دفاع شد مورد تایید قرار گرفت. ولی به دلایلی لوح ثبتی ارسال نشد. ما مطمئن بودیم که مجموعه ثبت شده است. درمورد تعیین محدوده حریم موضوع، منوط به نظرپژوهشکده باستان شناسی و در دست اقدام است. اگر این مجموعه به بهره بردار برای احیا داده نمی شد با توجه به اینکه قاچاقچیان چوب در دو بخش بنا اقدام به تهیه زغال کرده بودند، نه دستکندی مانده بود و نه درختان گز منطقه. 

در سالهای اخیر جریانی با جعل و سواستفاده جایگاه خبرنگاری به مجموعه رفته و حاشیه هایی درست کرده اند و در مقوله اخیر دوستان ما هم اطلاعات غلط به شما داده اند.لذا عدم همکاری بهره بردار با شما برای بازدید مجموعه به این خاطر بوده که فکر می کردند همسو با جریان ذکر شده هستید. در چند روز آینده به طور شفاف در این باره صحبت خواهم کرد


کدخبر: 1706