دوشنبه، 24 اردیبهشت 1403 - 19:50

دومین مجوز گردشگری کشاورزی در البرز صادر شد

گردشگری کشاورزی در البرز رو به گسترش است .

آیین باور - مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز گفت: دومین مجوز گردشگری کشاورزی در روستای اغشت شهرستان ساوجبلاغ  صادر شد.

رحیم خاکی گفت: توسعه گردشگری کشاورزی، علاوه بر درآمدزایی در حوزه گردشگری، می‌تواند به عنوان درآمد ثانویه‌ای برای کشاورزان به شمار آید و حتی از نابودی و تغییر کاربری گسترده اراضی کشاورزی جلوگیری کند. 

به گفته مدیر کل میراث‌فرهنگی استان البرز با توجه به ظرفیت‌های بالایی که شهرستان ساوجبلاغ در زمینه کشاورزی وگردشگری دارد، می‌توان با اجرا و توسعه طرح‌های گردشگری کشاورزی، تجربه مهیج طبیعت‌گردی وبازدید از مزارع کشاورزی را برای گردشگران به ارمغان آور که این امر نیاز به همراهی سایر دستگاه‌های مرتبط برای صدور مجوز دارد.  

او گردشگری کشاورزی را یکی از شاخه‌های مهم صنعت گردشگری عنوان کرد که البرز ظرفیت‌های بسیاری در این زمینه دارد و افزود: توسعه گردشگری کشاورزی، علاوه بر درآمدزایی در حوزه گردشگری، می‌تواند به عنوان درآمد ثانویه‌ای برای کشاورزان به شمار آید و حتی از نابودی و تغییر کاربری گسترده اراضی کشاورزی جلوگیری کند. 

گردشگری کشاورزی عملی است برای جذب گردشگران به یک منطقه، در اصل برای اهداف کشاورزی. گردشگری کشاورزی با جذب گردشگران به مناطق روستایی باعث ایجاد شکلی از آرامش روحی و روانی در آن‌ها شده که به دنبال روند رو به رشد نوعی گردشگری است که هم آموزشی و هم تفریحی است.

گردشگری کشاورزی ترجمه فارسی Agritourism است که خود ترکیبی از Agri به معنای کشاورزی و Tourism است. آگری توریسم عبارت است از هرگونه فعالیتی که مبتنی بر کشاورزی باشد و بازدیدکنندگان را به مزرعه یا هر نوع محیط کشت طبیعی سوق دهد. 
انواع موضعات مرتبط با گردشگری کشاورزی: 
برگزاری موزه و نمایشگاه کشاورزی
پرورش حیوانات اهلی
کاشت گل و گیاه
قایقرانی و ماهیگیری
برداشت محصول
آشنایی با طبخ غذاهای محلی
بازدید از انبار علوفه و غلات
اسب سواری
یادگیری تهیه انواع محصولات لبنی
دوزندگی و بافندگی
چادر زدن
استراحت در کلبه و خانه های روستایی


کدخبر: 1707