جمعه، 28 اردیبهشت 1403 - 00:08

معاون حقوقی رئیس جمهور در البرز:

مجوز توسعه صنایع در لکه صنعتی قیودی دارد

فعالیت‌های اقتصادی در صورتی که موجب تخریب محیط زیست شوند، ممنوع است.

آخرین ایستگاه از روز پرکار اصحاب رسانه البرز در همراهی با معاون حقوقی رئیس جمهور در کرج، بازدید از پارک علم و فناوری و شرکت در نشست هم اندیسشی نخبگان و صاحبان ایده و در آخر نشست خبری بود . در این بخش دکتر دهقان و مجتبی عبدالهی استاندار به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

معاون حقوقی رئیس جمهوردر جواب پرسش خبرنگار پایگاه خبری آیین باور مبنی بر عوارض تبدیل لکه های صنعتی به شهرک و تغییرکاربری زمین های کشاورزی محبوس شده در بین قطعات، تامین نیازهای آبی و برق و پسماند شهرکها و بارگذاری بیش از 20برابری ظرفیت استان تاکنون گفت:  در مواقعی سازمان حفاظت محیط زیست به این نتیجه رسیده که راهی جز تقویت تولید و صنعت وجود دارد، بنابراین به نظرات کارشناسان عمل می‌کنیم.

او تاکید کرد فقط صنایعی که در لکه های صنعتی اعلام نیاز به توسعه در محل خود کرده اند مجوز گرفته اند. در این زمینه قیودی اعلام شده که به موجب آنها نگرانی در خصوص محیط زیست نداشته و نداریم و سازمان حفاظت محیط زیست نیز مورد نگران کننده‌ای را به ما اعلام نکرده است.

وی همچنین در پاسخ پرسش دیگر آیین باور مبنی بر حذف محیط زیست از مصوبات سفر ریاست جمهوری به کرج گفت: طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، فعالیت‌های اقتصادی در صورتی که موجب تخریب محیط زیست شوند، ممنوع است و ما به این اصل معتقد هستیم و به عنوان مجری قانون اساسی اهتمام ویژه ای نسبت به آن داریم. تاکنون مواردی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام شده مورد توجه قرار گرفته و دقت شده که قانون محیط زیست حاکم باشد.

محمد دهقان گفت: پارک علم و فناوری البرز مجموعه پرافتخاری است که شاید نسبت به بسیاری از پارک‌های کشور ویژگی‌های برجسته‌تری دارد که در صورت کمک و توجه به آن در راستای جهش تولید با مشارکت مردم به عنوان یک نمونه و الگو، می‌توان امیدوار بود که به وضعیت بهبود یافته‌ای برسیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه در نظر داریم این الگو به تمام کشور سرایت کند و در پایان سال جاری بتوانیم ادعا و افتخار کنیم که جهش تولید در کشور که مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده، محقق شده است، عنوان کرد: در حوزه قطار شهری کرج اختلافاتی وجود دارد که ما در معاونت حقوقی ریاست جمهوری وظیفه حل اختلافات بین دستگاه‌ها را با نگاه مبتنی بر قانون و عدالت بر عهده داریم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون دستگاه‌ها نباید اختلافات خود را به قوه قضائیه منعکس کنند و موضوعات باید در دولت مطرح و حل شود که معاونت حقوقی در این زمینه در حال کار است، اظهار کرد: تقویت دانشگاه فرهنگیان ضرورت دارد زیرا آینده کشور و نیروی انسانی حوزه فرهنگی و آموزشی کشور، از طریق تقویت این دانشگاه تأمین می‌شود، بنابراین باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

دهقان با تاکید بر ضرورت ساماندهی بانک‌ها بیان کرد: در دولت سیزدهم طی اعلام رسمی، سه بانک ساماندهی یعنی ادغام یا منحل شدند. به نظرم شاید از نان شب واجب تر باشد که با برخی از بانک‌هایی که سپرده‌های مردم را جمع آوری و ناترازی ایجاد می‌کنند، با خلق پول و نقدینگی به معیشت مردم لطمه می‌زنند و امور را به سمت غیرقانونی هدایت می‌کنند، باید برخورد قانونی شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور اضافه کرد: بستر قانونی بدین منظور نیز فراهم شده و ما هم منتظر هستیم که زودتر این امر انجام شود که این اراده در دولت و ریاست جمهور وجود دارد. نباید نسبت به هیچ کار غیرقانونی اغماض داشته باشیم و باید با هر مرجعی که با رفتار خود به معیشت مردم و اقتصاد کشور لطمه می‌زند، باید برخورد قاطع و قانونی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع اتباع خارجی بحث اعلانی نیست، بلکه اعمالی است، افزود: این اتباع باید ساماندهی شوند اما ممکن است یکسری از آنها از سرمایه گذاران خوب و نخبگان باشند که می‌توان از آنها استفاده کرد اما افرادی که از این دسته محسوب نمی‌شوند، باید ساماندهی شوند که بخشی از این امر به بازگرداندن آنها به کشورشان بر می‌گردد و ساماندهی عده‌ای دیگر مستلزم یک کار داخلی است.

دهقان مطرح کرد: در دولت سیزدهم سازمان اتباع خارجی در وزارت کشور شکل گرفت و امور با تسلط در حال انجام است. اراده دولت بر آن است که با کسانی که از سایر کشورها به ایران آمده‌اند، در عین حال که رفتار قانونی داریم، باید به صورت انسانی نیز رفتار کنیم. کسانی که قرار است در این کشور زندگی کنند باید با هویت مشخص و شناسایی دقیق این امر انجام شود.

استاندار البرز گفت: در حوزه شرکت‌های دانش بنیان وضعیت خوبی داریم و در شاخص‌های مختلف رتبه چهار را به خود اختصاص داده ایم و تعداد این شرکت‌ها از ۲۵۶ به حدود ۴۷۰ مورد رسیده است.

مجتبی عبداللهی با اشاره به راه اندازی چند ایستگاه از قطار شهری کرج به طول حدود ۶ کیلومتر گفت: حفاری، ریل گذاری و تأسیسات هر کیلومتر مترو بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

استاندار البرز با اشاره به اینکه هفت کیلومتر دیگر نیز افتتاح خواهد شد، عنوان کرد: تمام تلاش خود را بکار گرفته‌ایم تا به زودی ایستگاه متروی شهید سلطانی را راه اندازی و آن را به خط ۵ متروی تهران متصل کنیم. به شدت در این حوزه در حال فعالیت هستیم و قرارداد روی زمین مانده و مشکلات متعدد پیمانکاری را برطرف کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اختلاف نظری در محل دپو یا محل توقف قطارها داریم که درصدد هستیم آن را درون مجموعه خود حل کنیم که از معاون حقوقی رئیس جمهور درخواست شد به موضوع ورود کند، خاطرنشان کرد: در حوزه اتباع برای نخستین بار سازمان اتباع خارجی در دولت و وزارت کشور شکل گرفته و برنامه مرتب و منسجمی برای ساماندهی آنها داریم.

عبداللهی از جمع آوری حدود ۴۸ هزار اتباع و طرد بیش از ۳۰ هزار نفر از اتباع خبر داد و با اشاره به تداوم این طرح اظهار کرد: همه استان‌ها از جمله البرز موظف هستند اطلس وضعیت اتباع را به تصویب سازمان اتباع کشور برسانند که در روز دوشنبه سه استان این اقدام را انجام دادند و ما نیز در جلسات آتی اطلس وضعیت اتباع و چشم انداز آن را تصویب می‌کنیم.

استاندار البرز گفت: در حوزه شرکت‌های دانش بنیان وضعیت خوبی داریم و در شاخص‌های مختلف رتبه چهار را به خود اختصاص داده‌ایم و تعداد این شرکت‌ها از ۲۵۶ به حدود ۴۷۰ مورد رسیده است. در خصوص شرکت‌های دانش بنیان و کارخانه‌های نوآور و موضوعات مرتبط نیز اتفاقات خوبی افتاده و درصدد هستیم رتبه سوم کشور را کسب کنیم.


کدخبر: 1719