شنبه، 29 اردیبهشت 1403 - 13:41

خانه آیت الله طالقانی تعیین حریم می شود

معاون میراث‌فرهنگی البرز از برگزاری جلسه شورای حریم استان برای تعیین حریم خانه تاریخی مرحوم آیت‌اله طالقانی خبر داد.

وی گفت: در این جلسه در خصوص تعیین عرصه و حریم بنای تاریخی مرحوم آیت الله طالقانی بحث و بررسی صورت گرفت. 

مهدی ارباب‌نیا افزود: مقرر شد پس از تعیین پهنه حریم اثر بر روی نقشه، مراتب برای مدیر کل ثبت و حریم وزارت میراث‌فرهنگی برای تأیید ارسال شود. 

خانه آیت الله طالقانی مربوط به دوره معاصر است و در روستای گلیرد طالقان واقع شده که  ۱۲ اردیبهشت ماه  سال ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۰۹ به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت ملی رسید.

آیت الله سید محمود طالقانی ۱۵ اسفند ماه سال ۱۲۸۹ در طالقان، در روستای گیلیرد متولد شد.بر روی تابلویی که در منزل وی نصب شده، نوشته : این عمارت گلی متعلق به «میرمصطفی» جد آیت‌الله طالقانی بوده که بیش از۱۵۰ سال قدمت تاریخی دارد. علمای مشهوری چون «ثقه‌الاسلام سید مصطفی»، «آیت‌الله العظمی سید ابوالحسن» و «آیت‌الله مجاهد سید محمود» زندگی کرده‌اند که هریک از مفاخر جهان اسلام و تشیع هستند. این مکان بر حسب تاکید آیت‌الله طالقانی به مدت ۲۰ سال محل تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مردم فقیر روستای گیلیرد و روستای مجاور آن بوده است.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

این خانه دارای ۴ اتاق است و  فضای بیرونی آن ویلایی و جنگلی است.جنس خانه، از خشت و گل و پنجره های آن از شیشه های ساده ساخته شده؛ در اتاق‌ها  هم از چوب است.

در قسمت داخلی خانه هیچ نوع پله ای به کار نرفته و اتاق ها با قسمت های نشیمن همه در یک سطح هستند و درب ورودی دو عدد از اتاق ها از داخل حیاط تعبیه شده؛ و سقف خانه آیت الله محمود طالقانی هم از تیر های چوبی ساخته شده و به نوعی جنس آن از چوب و تیرک است. این خانه بعد از گذشت ۱۵۰ سال قدمت هنوز مقاومت خود را حفظ کرده و در برابر زلزله و عوامل های طبیعی دیگر شکل و ظاهر خود را به خوبی نگه داشته است.


کدخبر: 1731