شنبه، 05 خرداد 1403 - 15:59

۵۰ هزار مرگ بر اثر مصرف مستقیم دخانیات

هفته ملی مبارزه با دخانیات فرصت بازنگری سلامت است .

به گزارش آیین باور به نقل از معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سالانه ۵۰ هزار نفر بر اثر مصرف مستقیم دخانیات می میرند.

«حفاظت از کودکان و نوجوانان دربرابر دخانیات، حق و مسئولیت همگانی» روزشمار هفته ملی بدون دخانیات سال ۱۴۰۳ (۵ لغایت ۱۱ خردادماه) اعلام شد.

دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری هفته ملی مبارزه با دخانیات با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۲ افزود: جمهوری اسلامی در شاخص مبارزه با دخانیات رنگ کشور قرمز بود که در سال ۲۰۲۳ نارنجی شد و این یکی از دستاوردهای دولت شهید رئیسی است.

دکتر فرشیدی با اشاره به افزایش مالیات بر مصرف دخانیات در کشور بعنوان یکی از دستاوردهای دولت خدمت گفت : بیش از ۵۰ هزار مرگ به صورت مستقیم ناشی از مصرف دخانیات است.

وی افزود: هزینه ای که از جیب مردم برای خرید دخانیات انجام می شود در کنار هزینه های زیانبار مرگ و درمان ناشی از بیماری های حاصل از مصرف دخانیات - ضرر زیادی به نظام اقتصادی کشور واردمی کند.

دکتر فرشیدی با تاکید بر اهمیت امنیت غذایی در کشور گفت: متاسفانه بسیاری از زمین های کشاورزی به کشت دخانیات اختصاص دارد چراکه برخی سودجویان -برای گسترش مصرف دخانیات در جهان می کوشند.

دکتر فرشیدی اضافه کرد: نباید در سال با افزایش آمار مصرف دخانیات مواجه باشیم چرا که بسیاری از افراد فقط بخاطر در معرض دود مصرف دخانیات بیمار می شوند که علاوه بر مضرات دخانیات برای مصرف کننده ، هزینه های بیشتر به نظام سلامت تحمیل می کنند.

دکتر فرشیدی یاد آور شد: بر اساس نظر دکتر رئیسی هیچ حادثه ای نباید مانع خدمت شود لذا اطلاع رسانی مضرات دخانیات در هفته ملی مبارزه با دخانیات را در این هفته اجرایی می کنیم و با توانمندی راه خدمت را ادامه می دهیم .

کدخبر: 1746