شنبه، 19 خرداد 1403 - 11:38

برای حفظ حیات وحش :

دام عشایر واکسینه می شوند

کوچ عشایر و طرح ویژه پایش زیستگاه حیات وحش همزمان آغاز شد.

آیین باور - معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز از  اقدمات کنترلی و نظارتی در زیستگاه‌های حیات وحش استان و مسیرهای های ایل  گفت.

او خاطر نشان کرد: با توجه به آغاز فصل کوچ عشایر و انتقال دام های اهلی به مناطق ییلاقی نظارت ها تشدید شده است.

قاسم پور، واکسیناسیون دام های اهلی قبل از حرکت به سمت مراتع و کنترل آنها با همکاری ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و دامپزشکی استان البرز  را از جمله اقداماتی دانست که برای پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک حیات وحش و دام اهلی با جدیت دنبال می شود.

او از دامداران، عشایر، جوامع محلی و همیاران محیط زیست خواست در صورت مشاهده هرگونه دام مشکوک به بیماری یا لاشه حیوانات وحشی در مناطق کوهستانی مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۵۴۰ به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گزارش کنند.

شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) طی سال های اخیر سبب تلف شدن تعداد زیادی از کل و بزهای وحشی در ارتفاعات شهرستان طالقان استان البرز شد که علت آن انتقال دام های بیمار عشایر به زیستگاههای حیات وحش اعلام شد.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یک بیماری ویروسی به شدت واگیردار است که گوسفند و بز را درگیر می کند و خسارات فراوانی به بار می آورد.

این بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۲ در آفریقا مشاهده شد اما در زمان حاضر در آفریقا، هند، خاورمیانه و از جمله ایران شیوع دارد.


کدخبر: 1787