شنبه، 19 خرداد 1403 - 12:45

مدیرکل محیط زیست البرز:

خرداد تمام شود، ریزگرد تالاب آغاز می شود

اواخر خرداد که تالاب صالحیه به سمت خشکی می‌رود، ریزگردها آغاز می شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی در سطح کره زمین، متأسفانه بیش از ۴۰ درصد تالاب‌های کشور تبدیل به کانون ریزگرد شده‌اند.

به گزارش آیین باور به نقل از تیتر یک مجید درگی گفت: مسئله محیط‌زیست ارتباط مستقیمی با سلامتی مردم دارد و سلامتی منجر به افزایش کیفیت زندگی می‌شود. شعار امسال روز جهانی محیط‌زیست «زمین ما، آینده ما» با تکیه بر احیاء زمین‌های کشاورزی، بیابان‌زدایی و مقابله با خشکسالی نامگذاری شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به تغییرات اقلیمی در سطح کره زمین، متأسفانه بیش از ۴۰ درصد تالاب‌های کشور تبدیل به کانون ریزگرد شده‌اند و تأثیر بسیار منفی بر کیفیت هوای کشور گذاشته‌اند.

درگی تصریح کرد: ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از تالاب صالحیه در نظرآباد و ۳۲ هزار هکتار هم در قزوین قرار گرفته و تغییرات اقلیمی اثر منفی خود را روی تالاب صالحیه هم گذاشته است. از اواخر خرداد که تالاب صالحیه به سمت خشکی می‌رود، البرز را به واسطه وزش باد و جابجائی فصل با ریزگرد مواجه خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران جز کشور‌های معدودی بوده که در قانون آن به محیط‌زیست پرداخته شده است، گفت: اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط‌زیست را وظیفه همه می‌داند.

درگی هر گونه آلودگی منجر به تخریب محیط‌زیست را ممنوع دانست و افزود: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۹۴ و فرمایشات‌ ایشان در روز درختکاری نقشه راه است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز اظهار داشت: خانه‌های محیط‌زیست در دولت سیزدهم پایه‌گذاری شد تا زمینه گفتگوی دو طرفه مردم و مسئولین را هم فراهم کند.

وی تأکید کرد: ۲ هزار خانه محیط‌زیست در دو سال گذشته ایجاد شده که سهم البرز از آن ۳۰۰ خانه بوده است، همچنین ۲۸۰ خانه محیط‌زیست در مدارس استان تأسیس شد.

درگی با اشاره به اینکه مربیان سلامت رابط اداره کل حفاظت محیط‌زیست با دانش‌آموزان هستند، ادامه داد: هر مدرسه‌ای که بستر مناسب داشته باشد می‌توان میزبان خانه محیط‌زیست شود. 

 

کدخبر: 1792

عکاس: فریبا کلاهی