سه‌شنبه، 22 خرداد 1403 - 22:17

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور :

۷۰ درصد شهرک‌های صنعتی کشور تصفیه خانه ندارند

اصرار برای تبدیل لکه های صنعتی البرز به شهرک چیست؟

آیین باور – امروز سه شنبه رئیس سازمان محیطزیست کشور در سفر به استان البرز،  از چند طرح صنعتی در رابطه با مسائل زیست محیطی بازدید کرد.او تاکید کرد 70 درصد شهرک های صنعتی تصفیه خانه ندارند. این در حالی است که استاندار البرز و وزیر صنعت اصرار دارند لکه های صنعتی را به شهرک تبدیل کنند و هر دو مسئول اعتقادی به آسیب آتی احداث این شهرکها به محیط زیست آب و کشاورزی و تصفیه خانه ندارند. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه ما منکر ضرورت توسعه صنعت و تولید نیستیم، یادآور شد: توسعه باید متوازن و با رعایت ضوابط زیست محیطی باشد.

او در حاشیه افتتاح طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی بهارستان در گفتگو با خبرنگاران  اشاره کرد: ۷۰ درصد شهرک‌های صنعتی کشور تصفیه خانه ندارند، کرج پنج درصد صنایع کشور را در خود جای داده و با توجه به مشکل کم آبی صنایع باید هدفمند و با مدیریت از منابع آبی موجود بهره بگیرند.

وی تاکید کرد: مشکلات زیست محیطی در البرز با توجه به انباشت جمعیت و جهت بادها باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

 یکی از برنامه‌های جدی دولت سیزدهم راه اندازی تصفیه خانه‌های فاضلاب در شهرک‌های صنعتی بوده و در حال حاضر روزانه ۲۴۰متر مکعب پساب تولیدی آنها نیازمند مدیریت است.

سلاجقه گفت: با توجه به کمبود منابع آبی باید بسترهای لازم برای بازچرخانی آب صنایع فراهم شود که ایجاد تصفیه خانه در شهرک‌های صنعتی گامی در این راستا محسوب می‌شود.

شهرک صنعتی بهارستان زیرساخت‌های لازم و فضای سبز قابل توجه (حدود ۴۰ هکتار) دارد و اقداماتی در زمینه تصفیه خانه فاضلاب می‌تواند آن را در ردیف صنایع سبز کشور قرار دهد.

وی با تاکید بر ارتقاء فرهنگ محیط زیستی در بین مردم توضیح داد: مردم اگر صنعتی مشکلات ایجاد کند به آن خو نمی‌گیرند و نسبت به مشکلات محیط زیستی از حساسیت زیادی برخوردارند.

سلاجقه با اشاره به اینکه ما منکر ضرورت توسعه صنعت و تولید نیستیم، یادآور شد: توسعه باید متوازن و با رعایت ضوابط زیست محیطی باشد


معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: آب از ارکان اساسی محیط زیست است و با توجه به مدیریت خوبی که انجام شده باید صنعت پساب هر چه بیشتر در صنایع مورد توجه قرار گیرد تا آب تهیه شده از صنعت پساب برای فضای سبز و کشاورزی استفاده شود.


کدخبر: 1800