چهارشنبه، 23 خرداد 1403 - 17:10

بازدید دادستان از تنها تالاب البرز

تالاب صالحیه؛ تشنه و منتظر

مشکلات حیاتی و عوامل ایجادریزگردی استان،در صالحیه بررسی شد.

آیین باور - صبح امروز 23 خرداد ماه 1403 به میزبانی اداره کل محیط زیست استان البرز و با حضور دادستان کل انقلاب و عمومی مرکز استان برای بازدید و بررسی میدانی مشکلات این تالاب ارزشمند راهی صالحیه شدیم . شب گذشته باران بسیاری باریده و جاده را ناهموار کرده بود. بیش از 30 خودرو کاروان غیر قابل قبول ترین چیزی بود که می توانست در زیستگاه فصلی پرندگان حضور یابد و آرامش و امنیتشان را برهم زند. خوشبختانه در فرودگاه آزادی پارک شدند.  15 خودرو شاسی بلند و دوکابینه حمل حاضرین را به محل برعهده گرفتند.مسائلی چون زهکش مطالعه نشده و غیر اصولی که استان قزوین به این منطقه تحمیل کرده ، چرای دام غیر مجاز به ویژه شترها و عدم تخصیص حق آبه عواملی هستند که علاوه بر نابودی زیستگاه گیاهان و پرندگان چند سالی است منطقه را کانون ریز گرد کرده و تنفس بشر را که خود نیز از دلایل برهم خوردن اکوسیستم است، تنگ نموده . از جمله زیبایی های امروز دیدن خانواده ای شاد از اسبهای زیبا بود. همچنین یک جفت لک لک  و یک جفت فلامینگو که یکی از آنها لنگ می زد رکورد کردم .در کنار بسیاری پرندگان تالابی دیگر، اما گویی این چهار پرنده از تیم خود جا مانده اند.


تالاب کجاست؟

در منطقه صالحیه یا قارپوزآباد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نظرآباد در استان البرز . فرودگاه آزادی هم  همانجاست.  که علی رغم تبلیغات فراوان برای تبدیل شدن به فرصت گردشگری تجاری خود یک تهدید برای تالاب و پرندگان مهاجر شده است. تنها تالاب البرز آب ورودی اش را  از رودخانه کردان می گیرد. وسعت این تالاب با احتساب زمین‌های باتلاقی پیرامونی بیش از ۱۰ هزار هکتار بوده و قسمتی از آن نیز در استان قزوین واقع شده است. این تالاب در فصل بهار استراحتگاه حداقل ۴۵ گونه از پرندگان مهاجر است.در حال حاضر این تالاب که تا سال گذشته کاملا خشک شده بود به برکت بارش ها آبی دارد و رخی نموده است .

در تالاب قارپوز آباد یا صالحیه چه خواهید دید؟

 پرندگان نادری همچون درنا، لک‌لک سیاه و پلیکان سفید پیش چشمان شما هستند. از گونه های دیگری که در این تالاب مشاهده شده اند می توان به انواع کاکایی، انواع حواصیل، فلامینگو، آنقوت اشاره کرد.پل سنگی قدیمی سه دهنه و نیزار و علفزاری زیبا پیش رویتان قرار دارد. . این تالاب در ایام نوروز و آغاز فصل بهار به عنوان یک منطقه‌ی گردشگری  در استان البرز شناخته می شود.

متاسفانه تردد گردشگران با خودرو و با سر و صدای زیبا شانس دیده شدن پرندگان پرشمار را برای شما سخت خواهد کرد. بهتر است در اواسط هفته به این منطقه سفر کنید که خلوت باشد . ساکت گوشه ای بنشینید و به صدای پرندگان گوش بسپارید . اگر اصول پرنده نگری را رعایت کنید حتما شانس دیدن پرندگان زیبا را خواهید داشت به ویژه اگر دوربین مخصوص همراه ببرید..



کدخبر: 1809

تعداد بازدید: 3578