چهارشنبه، 23 خرداد 1403 - 19:08

رئیس کل دادگستری استان البرز :

مسئله تالاب صالحیه حفظ حقوق بیت المال است

رئیس دادگستری استان البرز با همراهی هیات قضایی استان از تالاب صالحیه دیدار کرد.

آیین باور -صبح امروز چهارشنبه 23 خرداد ماه 403 1رئیس دادگستری استان البرز با همراهی  هیات قضایی استان از تالاب صالحیه دیدار کرد.

فاضلی هریکندی بعد از شنیدن توضیحات مدیرکل محیط زیست استان و مشاور حقوقی در زمینه مشکلات عدیده ای که حیات زیستگاه تالابی را به مخاطره انداخته و منبع ریزگرد البرز و تهران شده است گفت: با توجه به اینکه مسئله مطروحه حقوق عامه است و سند جدید تحول و تعالی قوه قضاییه و برنامه عملیاتی دادگستری بحث حقوق عامه در دستور کار قرار گرفته، بخشی از مباحث حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در چهار چوب آن قرار می گیرد.



رییس دادگستری استان البرز در ادامه  تاکید کرد: همانطور که تاکنون اسناد مربوط به رودخانه ها بنام شرکت آب منطقه ای صادره شده است باید یک تغییر نمایندگی بین منابع طبیعی و محیط زیست صورت گیرد و متولی تالاب صالحیه محیط زیست باشد و یک انسجام در بحث حفاظت از تالاب و محیط زیست شکل گیرد

وی افزود: با پیشنهاد دکتر درگی موضوع تالاب صالحیه در دستور کار جلسات شورای حفظ حقوق بیت المال قرار گرفته است و با توجه به گزارش هایی که در خصوص تهدیدات تالاب داده شد،کارگروه تخصصی تشکیل داده ایم.

او گفت:  بسته پیشنهادی برای حفظ تالاب از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست  ارائه شده از جمله اصلاح زهکش منطقه، عدم ورود فاضلاب صنعتی و موارد مشابه دیگر که بررسی خواهد شد

تالاب صالحیه محل تجمع آب منطقه  است و می تواند محل تامین کننده آب‌های زیر زمینی باشد.  فرونشست های زمین به دلیل پایین رفتن آبهای زیر زمینی اتقاق افتاده است. به دلایل موجود این ناحیه  تبدیل به کانون گرد و غبار شده است و استان البرز و تهران را تحت تاثیر قرار داده است.


16 هزار درگیری با متخلفین،  بدون تلفات 

مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس  سازمان محیط زیست نیز در این بازدید اشاره کرد:  97 درصد پرونده های محیط زیست رای مثبت به خود اختصاص داده اند

وی افزود: اولین شورای عالی حفظ حقوق بیت المال در قوه قضاییه به پیشنهاد سازمان با دستور کار محیط زیست برگزار شد و  حمایت و توجه رئیس دستگاه قضا کشور و معاونین  و واحدهای استانی موجب شده است بیش از 97 درصد پرونده های ما در مجامع قضایی با رای مثبت و به نفع محیط زیست باشد . 

سید حسین موسوی افزود: بین 12 دستگاه دارای یگان حفاظت، هیچ دستگاهی مانند محیط زیست شهید و جانباز ندارد و این خود اهمیت محیط زیست را نشان می دهد. 3500 محیط بان برای حفظ و حراست  19 میلیون هکتار اراضی در اختیار سازمان زحمت می کشند. در دو سال اخیر بیش از 16000 اسلحه توسط  همکاران از متخلفین گرفته شده است.


کدخبر: 1817

تعداد بازدید: 2551