چهارشنبه، 10 اردیبهشت 1404 - 20:56

حسین مهاجری تشریح کرد

وضعیت آزاد راه شمالی تا پایان ۴۰۴

بخش عمده ای از آزادراه تا پایان سال 1404 افتتاح شده و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

آیین باور _در بیشتر رسانه‌ها و برخی اماکن و به ویژه فضای مجازی شاهدیم که این پروژه را بزرگراه شمالی عنوان می‌کنند، در حالی‌که این عنوان به لحاظ فنی اشتباه و عبارت آزادراه شمالی صحیح است، زیرا در این آزادراه می‌توان عوارض دریافت کرد. این پروژه با همکاری مشترک شهرداری کرج و دولت در حال اجراست و پس از افتتاح، عوارض دریافتی در آن برای شهر کرج مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پروژه در دوره‌های قبلی شورای اسلامی شهر کرج کلید خورد و به اجرا درآمد اما در دوره ششم با پیشرفت چشمگیری روبرو شد و پیگیری‌های مناسبی از نظر مالی و فنی صورت گرفت. نکته مهم این است که پروژه‌های عمرانی معمولا با چالش مالی مواجه هستند و آزادراه شمالی نیز از این موضوع مستثنی نیست. شهرداری حجم مالی بسیاری را به پروژه تزریق کرد و سهم دولت به شدت کم بود. در این راستا با کمک و همکاری و پیگیری مدیران استانی سهم دولت در این ابرپروژه به 50 درصد افزایش یافت. بودجه ای که شهرداری باید اختصاص می‌داد تامین شده اما سهم دولت به صورت اوراق مشارکت و بخش دیگر در قالب زمین بوده که از طریق راه و شهرسازی به شهرداری واگذار شده است. بودجه موردنیاز این پروژه 7 هزار میلیارد تومان و نیمی از آن سهم شهرداری بود. در گذشته قرار بود از انتهای بزرگراه همت به سمت خط چهار حصار پلی احداث شود تا این مسیر به‌طور کامل متصل شود، اما هیچ‌گونه قراردادی برای اجرای این پروژه منعقد نشده بود. در دوره ششم شورای اسلامی شهر کرج، قرارداد مربوط به پل B0 به امضا رسید و این پروژه اکنون با سرعت مناسبی در حال پیشرفت است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین پل B1 به عنوان یکی از پیچیده‌ترین نقاط اجرایی در آزادراه، با ارتفاعی قابل‌توجه و طراحی خاص مبتنی بر سیستم کابلی، در دستورکار قرار گرفته و اجرای آن از نظر فنی و مهندسی اهمیت ویژه‌ای دارد. پیش از آغاز دوره ششم، عملاً هیچ پلی در این مسیر وجود نداشت و تنها دو ستون اولیه احداث شده بود اما در این دوره، عملیات ساخت به‌صورت جدی دنبال شد. ستون‌ها تکمیل و بخش عمده‌ای از عرشه پل اجرا شده است. این پروژه اکنون از پیشرفت مناسبی برخوردار است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. پل B2 که عرض منطقه عظیمیه را طی می‌کند و تا بلوار طالقانی امتداد دارد، دارای عرشه‌ای فلزی است که وجود املاک معارض در مسیر اجرای این پل، یکی از چالش‌های اصلی آن بوده است. بخش بلوار طالقانی تا ضلع غربی زندان رجایی‌شهر، حدود یک و نیم سال پیش به بهره‌برداری رسید. در بخش دیگر این مسیر، یعنی بلوار خوارزمی، عملیات عمرانی به پایان رسیده و تنها مرحله روسازی باقی مانده است. انتهای آزادراه به بزرگراه کرج - قزوین متصل می‌شود و با انتقال بار ترافیکی به این مسیر، بخش قابل‌توجهی از ترافیک درون‌شهری کرج کاهش خواهد یافت. با توجه به گستردگی پروژه، پیش‌بینی می‌شود آزادراه در چند فاز به بهره‌برداری برسد؛ با این حال، طبق برنامه‌ریزی‌ها، بخش عمده‌ای از این آزادراه تا پایان سال 1404 افتتاح شده و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.


کدخبر: 2685

تعداد بازدید: 4991