واگذاری زمین به آموزش و پرورش:
در انتظار تحقق ساخت مدرسه
تامین زمین یکی از چالش های مهم است.
آیین باور_ در صدو هشتادو ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج لایحه ای از سوی شهرداری کرج به صحن علنی شورا رسید که در آن اداره کل آموزش و پرورش خواستار واگذاری زمین شده بود.
به گزارش آیین باور به نقل از الگوی زمان از آن جایی که در سال اول دوره ششم شورای اسلامی شهر کرج همزمان با سفر رئیسی رئیس جمهور شهید به استان بوده، تیم مدیریت شهری در فاز اول و همگام با آموزش و پرورش البرز، اقدام به واگذاری املاک با کاربری آموزشی کرد.
در تیرماه 1401 لوایح واگذاری املاک با کاربری آموزشی با اتفاق آرا به تصویب رسید، اما از آن زمان هنوز ساخت مدرسه آغاز نشده است و آموزش پرورش استان نیز پاسخ قانع کننده ای در این خصوص ارائه نکرده است.
روز سه شنبه 8 آبان ماه 1403 برخی از اعضای شورای اسلامی نسبت به این لایحه با قید پیگیری و دلیل تعلل آموزش و پرورش خواستار اصلاح آن شدند.
جواد چپردار و علی قاسم پور که واگذاری زمین به آموزش پرورش استان را امری واجب و به جا دانستند، اما هر کدام انتقادی نیز داشتند.
واگذاری املاک ثبتی و تعللی که آموزش و پرورش استان در ساخت مدارس دارد؛ قابل قبول نیست. چرا که به رغم تطبیق مصوبات در فرمانداری و اشکالات مطرح شده در لایحه جدید برای زمان انتفاع از ۳۰ سال به 99 سال نمی تواند، دلیلی برای تعلل در ساخت این مدارس باشد.
تامین زمین یکی از چالش های مهم
معاون هماهنگی امور فنی و عمرانی فرمانداری کرج هم که از شهرداری های تابعه شهرستان کرج خواسته بود تا زمین مناسب برای ساخت مدرسه دراختیار آموزش و پرورش قرار دهند، اما اگر به انتقاد علی قاسم پور و جواد چپردار با توجه بیشتری دقت کنیم می بینیم که کاملا به جا و حق است، چرا که در بسیاری موارد آموزش و پرورش استان البرز تقاضای زمین کرده و با آن موافقت شده، اما نه مدرسه ای ساخته شده و نه پاسخگوی عدم ساخت آن بوده است.
قاسم پور معتقد است «اعضای این شورا برای سرانههای فضای آموزشی در شهر کرج برنامه و دغدغه دارند که یکی از مهمترین آنها طرح تفضیلی و جلوگیری از تغییر کاربریها و مشارکت جویی از خیرین است».
شورای شهر به عنوان نهاد محلی مسئولیتهای متعددی دارد که یکی از آنها تأمین زمین برای پروژههای مختلف، از جمله آموزش و پرورش، میباشد. در این راستا، تأمین زمین برای ساخت مدارس و دیگر مراکز آموزشی به عنوان یکی از وظایف شورای شهر مطرح میشود.
پیش از این نیز طی تفاهم نامه فی مابین مدیریت شهری و آموزش و پرورش تعداد ۱۵ زمین ورزشی در مدارس مناطق محروم کرج احداث شود که این بحث در جلسه هفتاد و هشمین جلسه شورا با حضور مدیر کل آموزش و پرورش و مدیر کل نوسازی مدارس استان البرز، مطرح شد.
شورای شهر میتواند با تسهیل فرآیندهای اداری و تخصیص زمینهای مناسب، به تأمین نیازهای آموزشی کمک کند. این نهاد میتواند با برنامهریزی مناسب، زمینهای لازم را برای پروژههای آموزشی شناسایی و تخصیص دهد.
اما بحث بر سر واگذاری زمین به آموزش و پرورش استان البرز نیست، چرا که در مرحله اول این کار انجام شده، بلکه ساخت مدرسه و تحویل آن به دانش آموزان از چالش های مهم و بحث برانگیز است. یکی از متولیان ساخت مدارس اداره کل نوسازی مدارس البرز است که وظیفه نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس را برعهده دارد و با تامین فضاهای آموزشی ایمن و با کیفیت برای دانش آموزان احداث، توسعه، ترمیم و نوسازی ساختمانهای مدارس در استان را انجام می دهد و وظیفه نظارت بر روند اجرای پروژهها و مصرف اعتبارات تخصیص یافته نیزیکی دیگر از وظایف این نهاد است.
این سازمان همچنین به تعیین استانداردها و معیارهای فنی برای تجهیزات مدارس پرداخته و به دنبال ارتقاء کیفیت آموزش از طریق فراهم کردن فضاهای مناسب آموزشی است.
نهاد دیگری که متولی ساخت مدرسه است مجمع خیرین مدرسه ساز است که با برگزاری همایشها و جلسات با حضور خیرین و افراد تأثیرگذار جامعه میتواند به ایجاد ارتباط نزدیکتر و تبادل نظر کمک کند. این رویدادها میتوانند شامل معرفی پروژههای مدرسهسازی و نیازهای آموزشی منطقه باشند.
یکی از چالشهای بزرگ در ساخت مدارس، کمبود زمین مناسب بوده، اما حال که شورای اسلامی شهر کرج و شهرداری عزم خود را برای واگذاری زمین به آموزش و پرورش جزم کرده، چرا نباید امکانات لازم فراهم و همت کنند تا این پروژه به ثمر برسد؟
ایجاد ارائه تسهیلات مالی یا اعتباری برای خیرینی که تمایل به سرمایهگذاری دارند، میتواند انگیزه بیشتری برای مشارکت ایجاد کند اما به نظر می رسد، نبود گزارش های شفاف و عدم اطلاع رسانی درباره پیشرفت پروژه های ساخت مدرسه توسط اداره کل آموزش و پرورش، نوسازی مدارس و مجمع خیرین مدرسه ساز و قطع ارتباط آنان با جامعه خبری باعث شده تا اگر کاری هم انجام شده دیده نشود.
در این جا شورای ششم به وظیفه ذاتی خود عمل کرده است، اما اداره کل آموزش و پرورش و نهادهای متولی در زمان مشخص و تعهد داده شده عمل نمی کنند و چه کسی باید به این موارد رسیدگی کند؟ اگر مشکلی در این رابطه وجود دارد، چرا نباید شفاف سازی و مطرح شود؟ در جایی مانند البرز و شهر کرج که با چالش های کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم، نباید از طریق رسانه ها و ارتباط با آنان این مشکلات را مرتفع شود؟
به نظر می رسد قطع ارتباط نهادهای متولی آموزش با رسانه ها از مهمترین علت این مشکلات است. نبود ارتباط با رسانهها میتواند منجر به کاهش شفافیت در فعالیتها و تصمیمگیریهای اداره کل آموزش و پرورش شود. قطع ارتباط با رسانهها ممکن است به انتشار شایعات و اطلاعات نادرست درباره وضعیت آموزش و پرورش استان منجر شود، چرا که منابع معتبر برای تصحیح این اطلاعات وجود نخواهد داشت.
از طرفی عدم پاسخگویی به سوالات و انتقادات رسانهها میتواند به کاهش اعتماد عمومی نسبت به اداره کل آموزش و پرورش منجر شود. این موضوع میتواند بر تعاملات اجتماعی و همکاریهای بینسازمانی تأثیر منفی گذاشته و از حمایت های اجتماعی در برنامه ها و پروژه های آموزشی نیز کاسته شود.
اگر از نگاهی دیگر بنگریم قطع ارتباط با رسانهها که در آن عملکرد کارکنان آموزش و پرورش و فعالیت های آنان دیده نمی شود، پیامدهای منفی را در کیفیت آموزش، اعتماد عمومی و تعاملات اجتماعی دارد.
آنچه در صحن علنی شورای اسلامی شهر کرج شاهدش بودیم، دفاع علی قاسم پور و جواد چپردار از حق و حقوق مردم بود که این زمین ها متعلق به مردم است و اداره کل آموزش و پرورش استان باید ضمانت بدهد که در آن مدرسه ساخته و تحویل دانش آموزان می دهد. اما این که اداره کل آموزش و پرورش استان البرز و دیگر نهادهای متولی چگونه و با چه روشی شفاف سازی و طرح پاسخ به سوال شورای اسلامی شهر کرج را انجام می دهند، موضوعی است که باید به آن توجه کرد.
خانی نژاد
کدخبر: 2717
تعداد بازدید: 4171
aeinbavar.ir/@2717